Fairtrade-markedet oplevede en vækst på 15 procent i 2010 i et marked, der ellers stort set er gået i stå.
Mens de danske forbrugere sparer, er der fortsat salg i etik og ordentlige arbejdsforhold skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
Det viser de sidste nye estimater fra Fairtrade Mærket, der står som garant for ordentlige arbejds- og levevilkår for arbejdere i fattige lande.
Fairtrade-mærkede varer oplevede en vækst på 15 procent i 2010 i et dansk detailmarked, der stort set ikke bevægede sig ud af stedet.
- Langt de fleste danskere vil gerne gøre noget for en bedre verden. At købe Fairtrade-mærkede varer er blevet en konkret ting, de kan forholde sig til, siger generalsekretær Judith Kyst fra Fairtrade Mærket Danmark.
I gennemsnit køber hver dansker for 80 kroner Fairtrade-mærkede varer hvert år, og ifølge Judith Kyst er Danmark nu et af de lande med det største salg af Fairtrade-produkter efter blandt andet England og Schweiz, skriver Jyllands-Posten.
/ritzau/