At Guldborgsund Kommune via deres mægler sætter teleselskabernes leje op, rammer i sidste ende forbrugerne.
Vælger teleselskaberne at gå med på kommunernes præmis om dyrere lejeaftaler, vil regningen i sidste ende lande hos forbrugerne. Det varsler teleselskaberne i hvert fald selv.
Blandt dem er teleselskabet 3. Selv har de ikke master i Guldborgsund Kommune, men de lejer sig i stedet ind hos andre, og vil derfor også kunne mærke det, hvis prisen skrues op.
- Pengene skal jo hentes et sted. Og der er ikke så mange andre steder at finde dem end hos forbrugerne. Derfor vil det generelt også blive dyrere at være kunde, siger Stine Green Paulsen, der er kommunikationsdirektør i 3.
Hos Telia er udmeldingen nogenlunde den samme:
- Det, at man forhøjer prisen på det her område, vil i sidste ende gå ud over borgerne, fordi det er dem, der kommer til at betale, siger Jens Ottosen-Stytt, der er juridisk direktør Telia.
LÆS OGSÅ: Den mobil dækning kan blive dårligere
Ifølge oplysninger, som konsulent John Strand fra Strand Consult er kommet i besiddelse af, stiger teleselskabernes lejeomkostninger fra omkring 11.000 kroner til 45.000 kroner om året – et prisleje teleselskaberne også bekræfter, dog uden at ville være helt konkrete. Og selvom det kan lyde som småpenge for sådanne virksomheder, så har det stor betydning, fordi det omfatter mange master, lyder det fra flere i branchen.
- Det betyder meget, for vi har mange tusinde master i hele Danmark, siger Jakob Lind, der er projektchef i TDC, og tilføjer:
- Det at etablerede en mast koster mellem en halv og en hel million, og når man derudover har nogle omkostninger på lejen, begynder det at løbe op. Hvis økonomien bliver for dårlig, kan det derfor være nødvendigt at overveje, om man skal nedtage en konkret antenne og flytte udstyret til et sted, hvor det gør mere gavn – i dette tilfælde et andet sted end Nykøbing Falster.
Læs mere sagen i dagens udgave af Folketidende og på folketidende.dk