Bankkunder skal have deres investering i obligationer tilbage. Diba Bank er stævnet af forbrugerombudsmanden.
En lang række bankkunder i DiBa Bank, der har investeret i de såkaldte Scandinotes og Kalvebodobligationer, skal have deres penge retur.
Samlet har forbrugerombudsmanden stævnet banken i 22 sager.
Pengeinstitutankenævnet har allerede én gang givet kunderne medhold i, at banken ikke burde have investeret deres penge som sket. Og nævnet fandt, at banken skulle købe obligationerne tilbage. Men DiBa Bank har ikke fulgt afgørelserne.
Og nu vil forbrugerombudsmanden have rettens ord for, at DiBa Bank skal dække tabene, fordi banken investerede en for stor del af kundernes midler i de nævnte obligationer.
Det er normalt bankens politik at følge Pengeinstitutankenævnets afgørelser, men DiBa opfatter disse sager som meget principielle, oplyser banken.
- Vi har svært ved at forstå kravene om, at vi skal tilbagekøbe alle obligationerne, når det samtidig erkendes, at det var i orden at investere i papirerne, siger Petter Blondeau, der er administrerende direktør i DiBa Bank.
Han anfører, at man har forsøgt at få præciseret, hvor stor en andel af et depot, der må være investeret i denne type værdipapirer i forhold til den enkeltes risikoprofil:
- Det har ankenævnet ikke taget stilling til. Vi har efterfølgende haft dialog med Forbrugerombudsmanden og forsøgt at få en afklaring i forhold til dette spørgsmål, men det er desværre ikke lykkedes, siger Petter Blondeau.
DiBa har givet fristforlængelse til alle kunder, der har haft obligationerne i deres formueplejedepoter, og hvor kunderne samtidig har haft en risikoprofil, der var lav eller moderat lav på investeringstidspunktet.
Dermed risikerer ingen af de berørte kunder, at sagerne bliver forældet - uanset om de har klaget eller ej, oplyser banken.
/ritzau/