Flyselskaberne tilbyder ikke kunderne konkursforsikring på en ordentlig måde. Forbrugerråd anmelder nu 10.
Konkurser i flybranchen er ikke ukendte. Og når det sker, risikerer kunderne at stå med håret i postkassen. Men når et flyselskab bukker under i den hårde konkurrence, er forbrugerne kun sikret mod tab, hvis de kan købe en konkurssikring.
Men flyselskaberne er ikke gode nok til at tilbyde kunderne den lovpligtige konkurssikring på en ordentlig måde. Derfor har Forbrugerrådet anmeldt en række flyselskaber, som ikke opfylder kravene.
Rådet har anmeldt Air China, British Airways, Iberia, Qatar Airlines, SAS, Singapore Airlines, Sun-Air of Scandinavia, Swiss International Airlines, TAP Portugal Airlines og Thai Airways til Forbrugerombudsmanden.
- Problemet er, at flere selskabers hjemmeside slet ikke gør opmærksom på muligheden af at tilkøbe konkursdækning, siger Mads Mølgaard Braüner, jurist i Forbrugerrådet.
- Det betyder, at alt for mange kunder slet ikke opdager, at de faktisk kan sikre sig mod en eventuel konkurs.
Får man først at vide, at man kan købe sig til en forsikring, når man har købt sin flybillet, skal man gennem et nyt særskilt køb.
- Og så er der mange, der lader være. Efter Forbrugerrådets opfattelse er det ikke bare uhensigtsmæssigt men også i strid med EU-reglerne om, at alle pristillæg - også de valgfrie - skal oplyses ved købets start, siger juristen.
Siden 1. januar 2010 fik forbrugerne mulighed for at købe sig til konkurssikring. Reglerne blev indført efter Sterlings konkurs, der efterlod mange kunder med tab.
Forbrugerrådet havde helst set, at ordningen var obligatorisk, så alle flyselskaber, der opererer i Danmark, indbetalte fem kroner pr. billet til Rejsegarantifonden.
/ritzau/