Realisme men også optimisme og fremtidstro fra formanden for Lolland-Falsters Folketidende A/S
Hårde tider. Eller måske mere præcist: Usikre tider med mange forandringer. Men også masser af kampvilje og tal, der dokumenterer produkternes berettigelse...
Det var hovedbudskaberne fra bestyrelsesformand Lars Hvidtfeldt på generalforsamlingen i Folketidende Gruppen i torsdag aften.
Formanden lagde ikke skjul på, at mediekoncernen - hvor hovedproduktet dagbladet Folketidende har haft et udfordrende år med en stram økonomi og mange afskedigelser blandt medarbejderne.
Årets facit er et underskud på 3,1 millioner kroner. Resultatet er ekstraordinært påvirket af 2,7 millioner kroner til løn og fratrædelse til fritstillede ansatte i 2012, hvor man gennemførte en større sparerunde, som blandt andet betød nedlæggelse af 21 stillinger.
- Vores forventning til 2013 er et positivt resultat. Men vi må også erkende, at det altså er et usikkert marked, sagde Lars Hvidtfeldt.
I år sætter Folketidende Gruppen ind på en række områder.
Et overordnet mål er et positivt driftsresultat og forbedret egenkapital.
- Vi vil udvikle salget af papir (papiravis -red) og ikke mindst e-avis-abonnementer. Vi vil videreudvikle tilbuddene til annoncørerne.
- Og vi vil stadig i det hele taget som mediehus være til stede på hele Lolland-Falster, danne rammen om debat, information, kundekontakt, oplevelser med mere. Så skal vi også løbende afsøge nye forretningsmuligheder og vil også være aktive med deltagelse i begivenheder, indsamlinger og arrangementer, understregede bestyrelsesformanden.
- Folketidende Gruppen er her kun så længe, vi opfylder et behov og løser en opgave, som nogle er villige til at betale for. Udgangspunktet for vores fortsatte indsats er, at Folketidende skal forblive et selvstændigt mediehus - så længe som muligt og så længe, det giver mening, konkluderede Lars Hvidtfeldt.