DSB kører med kæmpe underskud. Det er IC4-togene, der hiver regnskabet i den forkerte retning.
DSB har et underskud på 509 millioner kroner i de ni første måneder af 2011. I samme periode 2010 havde selskabet et overskud et overskud på 194 millioner.
- Vi bruger flere penge, end vi tjener, og at vi har et presserende behov for at forbedre økonomien, siger DSB?s økonomidirektør og konstituerede administrerende direktør Jacob Kjær.
Det er blandt andet massive nedskrivninger på IC4-togene, der hiver det store underskud hjem.
- Vi har skønsmæssigt nedskrevet værdien af IC4-togene som en helt naturlig og ansvarlig forlængelse af den nyligt offentliggjorte Atkins-rapport. Det er i øvrigt også et skøn, som vores revisorer er helt enige med os i, siger Jacob Kjær.
Gennemgangen af tog og andet materiel, primært IC4, har påvirket resultatet negativt med godt 400 millioner kroner.
Af halvårsresultatet fremgik det ellers, at DSB ville komme ud med et samlet underskud på et sted mellem 125-150 millioner kroner. Men det billede er nu for alvor kørt agterud.
Det er ikke første gang, at DSB kæmper med bundlinjen. Sidste år endte underskuddet på 551 millioner kroner.
- Der er ingen tvivl om, at DSB er udfordret på vores økonomi, der er i alvorlig ubalance, siger DSB-direktøren.
Et lille lys i mørket er dog, at der aldrig tidligere er så mange rejsende på årets første tre kvartaler gået ind i et DSB-tog.
Samlet steg en kunde 129 millioner gange på et af DSBs tog i Danmark. Det svarer til en stigning på seks procent flere kunder sammenlignet med de første tre kvartaler af 2010.
- Vi glæder os meget over, at de rejsende fortsat i rekordhøj grad vælger toget. Hvis ellers produktet, som vi leverer, er i orden, så mærker vi også, at kunderne gerne vil toget, siger Jacob Kjær.
/ritzau/