Professor i broer er rystet over Storstrømsbroen forfatning.
Storstrømsbroen er ikke bygget til at kunne bære så tunge tog, som vil komme til at køre over den i forbindelse med etableringen af Femernforbindelsen.
- Broen er i sin tid bygget til at kunne bære 7,2 tons pr togmeter. EU standarter er nu til dags 8 tons per togmeter, siger Professor i broer på DTU Niels Jørgen Gimsing.
Han var torsdag ved Storstrømsbroen for ved selvsyn at kigge på broens stand og det var et chokerende syn, siger professoren. Det er ikke kun jernbanebro-delen, som er slidt.
- Jeg må sige, at den er i væsentlig dårligere stand end jeg havde forestillet mig. Det man kunne se, var først og fremmest hvordan vejbanen ser ud og der er jo nogle fælge afskaldninger af betonen. Armeringsjernet, der skal holde sammen på det hele, ligger frit ude og er igang med at ruste ret kraftigt. Der er altså tydelige tegn på, at der er noget galt med vedligeholdelsestilstanden, siger han.
Storstrømsbroen kan godt opgraderes til at holde en årrække til Femernforbindelsen, men en ny forbindelse er nødt til at være en del af den fremtidige plan, siger Niels Jørgen Gimsing.