Jyske Bank i eklatant rutsjetur fra nummer 20 til 106 i ny stor imageundersøgelse i Berlingskes Nyhedsmagasin. Mere end 4000 virksomhedsledere har deltaget.
Sælg en hedgefond som en sikker investering og gå derefter i presseskjul, når kunder i hobetal klager over store milliontab.
Jyske Bank har tilsyneladende selv leveret opskriften på, hvorfor banken er rutsjet 86 pladser ned ad rangstigen i Berlingske Nyhedsmagasins Imageanalyse 2010.
Banken har været på en eklatant rutsjetur fra en 20. plads i 2009 til en placering som nummer 106 på listen.
De drøje hug til Jyske Banks image er givet af 4057 virksomhedsledere over hele landet, der har deltaget i imagevurderingen i dagene fra den 8. til den 31. marts i år.
Jyske Banks administrerende direktør Anders Dam er ikke overrasket over nedturen.
- Der er ingen tvivl om, at vi har fået en stærkt negativ presse i 2009. Det har påvirket vores kunder, og det har i særdeleshed påvirket de, der ikke er kunder, siger Anders Dam.
Det er fortrinsvis hedgesagen, hvor 10.000 kunder har tabt op mod 800 millioner kroner, der giver banken ridser i lakken.
- Hovedparten af dem, der dømmer os, kender os ikke fra andet end medieomtalen, og den har været stærkt negativ. Det er fortrinsvis hedgesagen, men der har også været nedskrivninger, hvor vi ikke har formået at forklare omverdenen, hvordan de kan optræde, siger Anders Dam.
Direktøren understreger, at Jyske Bank har valgt en tavshedsstrategi i sagen om de tabte millioner i hedgesagen, og derfor er det kun modpartens synspunkter, der er kommet frem.
- Vi trues med en retssag, og derfor fører vi den ikke i pressen, men venter med vores argumenter, til vi står over for en dommer, siger Anders Dam.
I imageundersøgelsen indtager Lego førstepladsen med Novo Nordisk på andenpladsen.
/ritzau/