Annonce
Erhverv

Kultursociolog om abetrøje: H&M har handlet torskedumt

Den svenske tøjgigant H&M er kommet i vælten efter kontroversiel reklame, der beskyldes for at være racistisk. Foto: Scanpix/Liselotte Sabroe

H&M har trukket en reklame tilbage, som kaldes racistisk. Reaktionen er på sin plads, mener ekspert.

Den svenske tøjgigant H&M er kommet i vælten efter kontroversiel reklame, der beskyldes for at være racistisk.

Og kritikken er forventelig og helt på sin plads, mener kultursociolog Emilia van Hauen.

Reklamen afbilleder en sort dreng og model, der i et salgskatalog optræder i en hættetrøje med ordene "coolest monkey in the Jungle" - den sejeste abe i junglen.

- Reklamen er blevet misforstået i en gammel kontekst. For 100 og 150 år siden blev farvede mennesker sammenlignet med aber. Så er det jo klart, at folk flipper, og det er helt berettiget, siger hun.

H&M svarede mandag, at "billedet nu er fjernet fra alle H&M's salgssteder, og vi undskylder oprigtigt over for enhver, som måtte føle sig ramt".

Tøjgiganten viderefører annoncen med hvide børn.

Reklamen har vakt stor kritik, blandt andet fra den canadiske musiker The Weeknd. Han har tidligere arbejdet sammen med H&M, men det dropper han nu.

- Vågnede i morges og blev chokeret og pinligt berørt over billedet. Jeg føler mig stødt, og jeg vil ikke længere samarbejde med H&M, skrev han på sin Twitter-profil.

Emilia van Hauen mener, at det svenske selskab har ageret "torskedumt". Det er derfor det helt rigtige at trække annoncen tilbage, mener hun.

- Man kan undre sig over, at H&M ikke selv har været i stand til at forudse den her reaktion. Men at de trækker den tilbage viser, at de lytter til deres kunder. Det handler jo for H&M om, at forretningen skal køre rundt.

Hun tilføjer, at det næppe er et pr-stunt fra H&M's side.

- Det tror jeg virkelig ikke, det er. Det ville være at skyde sig selv i foden. Man laver ikke pr-stunts på racespørgsmål, så jeg har meget svært ved at forestille mig, at det er tilfældet her, lyder det fra Emilia van Hauen.

  • H
    Den svenske tøjgigant H&M er kommet i vælten efter kontroversiel reklame, der beskyldes for at være racistisk. Foto: Scanpix/Liselotte Sabroe
Annonce
Erhverv

Danish Crown fremrykker lukning af Ringsted-slagteri

Erhverv

PostNords brevfolk genoptager arbejdet efter kortvarig strid

Annonce
Annonce
Sport

Stort problem løst - NFH henter målvogter i Champions League-klub

Lolland

Kø udenfor: 890 gæster indenfor på tre timer

Sport

Danmark slider sig videre ved EM med nervøs nulløsning

Udland

Flere dræbte under voldsom demonstration i Kenya

Samfund

Har ikke gjort deres arbejde: - Jeg er meget bekymret for fremtiden

Nakskov

Spektakulært syn: Kan ses og høres på lang afstand

Lægehus lukker

"Katastrofe" og "fuldkommen vanvittigt:" Conny ked af chokerende lukning

Lokal nyt

Danmarks grønneste strøm trækker investeringer til Lolland-Falster

Trafik

Flere problemer i travl tunnel: Men en enkelt opmuntring på vej

112

13-årigt offer i Korsør-sagen vil overvære domsafsigelsen

Lolland

Godt nyt om Knuthenborgs forsvundne dino

Sport

NFC henter ungt talent hjem fra Vejle

Lægehus lukker

Lægehus lukker: 7.500 patienter skal have ny læge

Sport

Jens fra Nykøbing er ny superligatræner: Bliver chef for kæmpe stab

112

Politiet efterlyser: Har du set Bent?

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Lukningstruet zoo er reddet

Vejret

Nu lægger sommervarmen sig over Sydhavsøerne: Så varmt bliver det

Sport

Rolf Sørensen melder fra til Touren med hjerteproblemer

Politik

Få overblikket: Her er hovedpunkterne i den grønne trepartsaftale

112

108 taget i fartkontroller - 18 får et klip

Politik

Minister efter ny aftale: Så meget stiger prisen på oksekød

Sport

Spanien hjælper Danmark før Serbien-brag: Sådan går vi videre ved EM