Annonce
Erhverv

Kultursociolog om abetrøje: H&M har handlet torskedumt

Den svenske tøjgigant H&M er kommet i vælten efter kontroversiel reklame, der beskyldes for at være racistisk. Foto: Scanpix/Liselotte Sabroe

H&M har trukket en reklame tilbage, som kaldes racistisk. Reaktionen er på sin plads, mener ekspert.

Den svenske tøjgigant H&M er kommet i vælten efter kontroversiel reklame, der beskyldes for at være racistisk.

Og kritikken er forventelig og helt på sin plads, mener kultursociolog Emilia van Hauen.

Reklamen afbilleder en sort dreng og model, der i et salgskatalog optræder i en hættetrøje med ordene "coolest monkey in the Jungle" - den sejeste abe i junglen.

- Reklamen er blevet misforstået i en gammel kontekst. For 100 og 150 år siden blev farvede mennesker sammenlignet med aber. Så er det jo klart, at folk flipper, og det er helt berettiget, siger hun.

H&M svarede mandag, at "billedet nu er fjernet fra alle H&M's salgssteder, og vi undskylder oprigtigt over for enhver, som måtte føle sig ramt".

Tøjgiganten viderefører annoncen med hvide børn.

Reklamen har vakt stor kritik, blandt andet fra den canadiske musiker The Weeknd. Han har tidligere arbejdet sammen med H&M, men det dropper han nu.

- Vågnede i morges og blev chokeret og pinligt berørt over billedet. Jeg føler mig stødt, og jeg vil ikke længere samarbejde med H&M, skrev han på sin Twitter-profil.

Emilia van Hauen mener, at det svenske selskab har ageret "torskedumt". Det er derfor det helt rigtige at trække annoncen tilbage, mener hun.

- Man kan undre sig over, at H&M ikke selv har været i stand til at forudse den her reaktion. Men at de trækker den tilbage viser, at de lytter til deres kunder. Det handler jo for H&M om, at forretningen skal køre rundt.

Hun tilføjer, at det næppe er et pr-stunt fra H&M's side.

- Det tror jeg virkelig ikke, det er. Det ville være at skyde sig selv i foden. Man laver ikke pr-stunts på racespørgsmål, så jeg har meget svært ved at forestille mig, at det er tilfældet her, lyder det fra Emilia van Hauen.

  • H
    Den svenske tøjgigant H&M er kommet i vælten efter kontroversiel reklame, der beskyldes for at være racistisk. Foto: Scanpix/Liselotte Sabroe
Annonce
Erhverv

Det koster at åbne nyt: Millionunderskud i første regnskab

Annonce
Annonce
Sport

Mads Pedersen på podiet i Nysted

112

Mand afgået ved døden efter alvorlig ulykke

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

Guldborgsund

En af de helt tunge attraktioner kommer til Gedser

112

Mænd kørte væk fra brand: - Klart vores mistanke, at den er påsat

112

Alvorligt færdselsuheld spærrede landevej

Guldborgsund

Claus Meyer lykkelig: Slår dørene op i "sin elskede by"

Sport

Sådan! Lollandsk OL-håb vinder EM-guld

Lolland

Kæmper for at få uddannelser til Nakskov

112

31-årig mand stikker læge på psykiatrisk afdeling med en kniv

112

Uheld på Sydmotorvejen: Person kørt på sygehuset

Fejø

Klimaaktivisterne tøver ikke længere: Vigtige retningslinjer

Guldborgsund

Danmarks dyreste lokum? Lokal toiletbygning vurderet til flere millioner

Sport

Øv! Lokalt OL-håb misser EM-guld

Indland

Borgere får sendt nye beredskabsråd som digital post

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Formand går af: "Det sandede til i selvfedme og uforsonlighed"

Sport

Vil spolere oprykningsfesten i Esbjerg

Lokal nyt

Forsvarsminister: Danskerne skal kunne klare sig selv i tre dage i krisesituation

Lolland

Stor cykelfest i byen: Lukker flere veje lørdag

Sport

NFC smidt på sommerferie med våd klud i ansigtet

Sport

Tyskland med storsejr i EM-åbning

Vejret

Åh nej: Masser af regn på vej - frygter skybrud på Sydhavsøerne