LOLLAND: Når solen skinner, og der er Onsdagsmarked i Maribo, er der masser af glade kunder. Men den seneste analyse af detailhandlen på Lolland er særligt nedslående, hvis man går på Maribos gågade en grå vinterdag.
Analysen tager temperaturen om omsætningen, konkurrencesituationen og udviklingsmulighederne.
Særligt slemt
Det generelle billede af detailhandlen i Lolland Kommune er, at det ikke har ændret sig siden forrige analyse i 2017. Dog er omfanget af udfordringer særligt i Maribo vokset markant.
Der peges på, at geografien spiller ind, når kunderne skal på indkøb. Hvor Maribo i 2017 havde sin styrke i at være centralt placeret mellem Nykøbing og Nakskov, er det nu blevet netop problemet, fordi udbuddet af butikker og butiksmiljøet ikke længere kan konkurrere med Nakskov og Nykøbing.
Fortidens fordel ved geografisk at ligge mellem Nakskov og Nykøbing er en ulempe, for kunderne tager gerne en længere køretur, hvis der er flere butikker at vælge imellem.
Kritisk i Maribo
Analysen pakker ikke situationen ind i venlige vendinger.
Man kan blandt andet læse, at "Maribo står i en meget svær situation".
Det nævnes, at Maribos handelsliv er udsat for en selvforstærkende negativ virkning af faldende omsætning, mindre udbud og færre kunder.
"Situationen i Maribo er nu kritisk", fremgår det.
Man kan også læse, at Maribo er kommet i denne situation som en konsekvens af, at der er skabt muligheder for, at dagligvarebutikkerne kan rykke ud af den historiske bymidte. Uden dagligvarebutikkerne er kunderne, som skal købe brød, mælk og kaffe, forsvundet længere uden for bykernen.
Omsætning dykker
For at gøre ondt værre, så er Maribos samlede tiltrækningskraft reduceret så meget, at det også påvirker dagligvarehandlen.
På bare fem år er omsætningen i dagligvarehandlen taget et dyk på 83 millioner kroner. Forklaringen skal findes i udviklingen af de øvrige områder, hvor særligt Rødby og landområderne har trukket omsætning fra Maribo.
En af løsningerne kan være, at skrue op for antallet af cafeer, restauranter og take-away steder, som ser en øget omsætning.
Analysen anbefaler desuden, at udbuddet i gågaden kan udvides fra primært at være forbeholdt detailhandel til også at omfatte madservice(Restauranter, cafeer og take-away) og personlig services, der indikerer, at forbruget stiger i forhold til fremskrivningen af omsætning. Der er måske derfor potentiale for en forbedring af omsætning, som vil kunne bidrage til byens liv.