Ifølge en undersøgelse skal brugervenlighed og funktionalitet være i top, når kvinder skal bruge ny teknologi.
Design og signalværdi kommer i anden række, når kvinder kaster sig over nye og avancerede teknologiprodukter.
For kvinderne er det i stedet mere vigtigt, at produktet er enkelt at betjene, og at det har nogle funktioner, som kan hjælpe dem i hverdagen.
De kvindelige præferencer inden for teknologi er blevet kortlagt i en ny undersøgelse, som den danske virksomhed GN Netcom er i gang med at lave sammen med blandt andre Danfoss og B&O.
Målet med undersøgelsen er at finde kvinders motivationer og barrierer overfor brug af avanceret teknologi, og de endelige resultater forventes klar til efteråret. Undersøgelsen har været to år undervejs.
De foreløbige resultater viser også, at kvinders barrierer overfor brug af såkaldte headsets har en klar sammenhæng med brugen i det offentlige rum.
Kvinderne føler således, at det sender et signal om, at de ikke er mentalt til stede, hvis de bruger et headset på for eksempel en café eller på gaden, og derfor foretrækker de at bruge det et sted, hvor de kan være private - altså væk fra det offentlige rum.
/ritzau/