Legetøjsgiganten Lego mærker ingen krise. Salget stiger 23 procent, og bundlinjen viser et overskud på 927 millioner kroner i første halvår.
Krise eller ej. Børnene skal have deres legetøj. Lego koncernen solgte i første halvår af 2009 23 procent mere end samme periode sidste år.
På direktionsgangen i legetøjsgiganten er der også grund til at hæve armene over tallene på bundlinjen, der viser et overskud før skat på 927 millioner mod 564 millioner kroner året før.
- Resultatet for første halvår er meget tilfredsstillende. Det er meget positivt at se den fortsatte stærke udvikling for vores klassiske produktlinjer, udtaler adm. direktør Jørgen Vig Knudstorp.
Selv om det især er klassiske produktlinjer som Lego City og Lego Star Wars, der er de bedst sælgende, er der fremgang på stort set alle produktlinjer. Og det er på stort set alle markeder, at Billund-virksomheden sælger mere legetøj, men det er især de nordamerikanske samt øst- og centraleuropæiske markeder, som viser store stigninger i forhold til første halvår 2008.
De senere års positive salgsudvikling og forventninger om fortsatte salgsstigninger har fået Lego til at foretage en række investeringer. Blandt andet er der installeret nye støbemaskiner i Danmark, Ungarn og Mexico.
/ritzau/