Lego skovler penge ind og tager internationale markedsandele. Børnene er især glade for kende Hollywood-film.
Børnene er vilde med Lego-figurer fra store Hollywood blockbustere som Star Wars, Harry Potter og Pirates of the Caribbean.
Derfor kan Lego-koncernen smide endnu et fremragende regnskab på gaden med fremgang i omsætningen på 25 procent i årets første seks måneder.
Ledelsen fremhæver, at det stadig er gamle kendinge som Lego City og Lego Star Wars børnene efterspørger.
- Samtidig sælger de nye æsker baseret på licenserne Pirates of the Caribbean og Harry Potter væsentligt bedre end ventet, skriver Lego i en pressemeddelelse.
Og det er i det meste af verden, at der bliver solgt flere og flere Lego-æsker. Kun Japan skuffer en smule, og det forklares med eftervirkningerne af forårets voldsomme naturkatastrofe.
Det betyder, at Billund-virksomheden nu sidder på syv procent af det globale legetøjsmarked.
Den kraftige salgsvækst sender resultatet før skat op på godt 1,9 milliarder kroner mod cirka 1,1 milliard kroner sidste år.
Administrerende direktør Jørgen Vig Knudstorp fastslår, at første halvår har overgået alle forventninger på alle markeder, og det finansielle resultat er meget tilfredsstillende.
Han vil dog ikke ud med forventningerne til resten af året.
- Da størsteparten af vores salg ligger i de sidste måneder af året, er det dog for tidligt at komme med konkrete bud på det samlede resultat for 2011, tilføjer direktøren.
Samtidig med regnskabet renser Lego ud i koncernledelsen, hvor to direktører må forlade ledelsen.
Det sker ifølge Lego for at forberede legetøjsgiganten på fortsat vækst og gøre virksomheden mere enkel.
/ritzau/