Lollands Bank vil markant i offensiven for at skaffe flere kunder i butikken. Den lokale bank har flot overskud - men forretningen skrumper.
Lollands Bank A/S kommer ud af 2010 med et overskud før skat på 26,3 millioner kroner mod 14,5 millioner kroner året før.
Generelt er årsregnskabet - med udsigt til udbyttebetaling til aktionærerne igen - fyldt med positive tal og viser stor soliditet. Men der er også panderynker: Det samlede omfang af forretningen skrumper. Tre procent i 2010.
- Det holder selvfølgelig ikke. Hvis ikke vi vokser minimum med den generelle prisudvikling - så har vi problemer. Derfor vil vi også nu virkelig sætte ind for at øge vores markedsandel på Lolland-Falster, fastslår Anders F. Møller, direktør i den ellers så stilfærdige lokalbank - som nu altså netop vil gøre op med stilfærdigheden.
- Vi har lavet et analysearbejde om holdningen til banken her i landsdelen. Den generelle holdning er meget positiv. Så der har vi noget at bygge på. Men den almindelige opfattelse er også, at vi “gemmer os”. Det skal vi have gjort noget ved. Vi har en markedsandel på 20 procent cirka her på Lolland-Falster. Den kan og skal blive højere, fastslår Anders F. Møller.
- Vi skal fortælle både private og erhvervskunder, at vi har konkurrencedygtige produkter og lokal tilknytning og viden, tilføjer han.