Rederikoncernen A.P. Møller-Mærsk bestiller nye containerskibe for omkring 10 milliarder kroner i Sydkorea..
Den danske rederikoncern A.P. Møller-Mærsk har bestilt 10 nye containerskibe hos det sydkoreanske skibsværft Daewoo. Det bekræftede Maersk Line-direktør Eivind Kolding på et pressemøde i London mandag, oplyser RB-Børsen.
Skibene koster 190 millioner dollar stykket, svarende til godt en milliard danske kroner. De kan hver transportere 18.000 tyvefodscontainere.
Maersk Line lancerer skibene med plusord som stordriftsfordele, energieffektivitet og forbedret miljøeffekt. Stordriftsfordelene vil give en besparelse på 26 procent pr. container, fortæller Eivind Kolding.
Maersk Line har option på yderligere 20 tilsvarende skibe.
- På den måde vil vi være i stand til at møde kapacitetskravene og gøre det på den mest omkostningseffektive måde, siger Eivind Kolding.
De første 10 skibe bliver leveret i 2013 og 2014. De ventes at få en levetid på 25 år.
De nye containerskibe vil gå til de kinesiske havne Shanghai, Ningbo, Xiamen, Yantian og Hong Kong og dermed forøge koncernens kapacitet mellem Asien og Europa kraftigt, fremgår det af pressemødet i Hong Kong mandag.
Aftalen afspejler en voksende tillid til det globale marked for containerskibe, som har været på en solid vækstkurs siden finanskrisen. Den nye ordre kommer i kølvandet på flere andre store ordrer, der på det seneste er placeret ved de førende skibsværfter.
Ordren viser tillid til markedets udvikling, men giver også bekymring hos analytikere.
- Selv om vi mener, at ordren er tegn på en optimisme på længere sigt i forhold til containertransporten, så er vi fortsat forsigtige, siger Michael Webber, analytiker ved Wells Fargo Securities, til Reuters.
Analytikernes forsigtighed skyldes, at der i branchen er en tendens til at forbygge sig i nye skibe.
/ritzau/