Containerrederiet Orient Overseas fjerner skibe på ruterne fra Asien til Europa.
Det Hongkong-baserede containerrederi Orient Overseas mindsker nu antallet af skibe på ruterne mellem Asien og Europa, og udtrykker bekymring for, at det seneste år svære forhold for containerrederierne vil strække sig langt ind i 2012.
Verdens største containerrederi, Maersk Line, er førende på sejladserne på netop de ruter, hvor Orient Overseas nu fjerner en femtedel af sine fragtkapacitet.
- Shippingindustrien begyndte at tabe penge fra juli og fremefter, siger direktøren for Orient Overseas Tung Chee på en konference for branchen i Hongkong fredag, ifølge nyhedsbureauet Reuters.
Hvor meget Orient Overseas har tabt eller hvor meget raterne for at få fragtet en container mellem de to verdensdele er faldet, røber Chee ikke noget om.
- Udsigterne for fragtraterne afhænger i sidste ende af forløbet af situationen i Europa og om der findes en løsning på den europæiske gældskrise, fortæller han.
Han tilføjer, at konkurrerende rederier som Hapag-Lloyd fra Tyskland samt det japanske Nippon Yusen også har valgt at sejle med færre skibe på de samme ruter.
- Driftsomkostningerne er høje. Brændstofspriserne stiger og er nu højere end i 2009, fortsætter han.
Før finanskrisen bestilte de globale rederier massevis af skibe i 2007 og 2008. Tilgangen af den ekstra fragtkapacitet har øget konkurrencen om kunderne, og det presser raterne for containertransport ned.
Forbrugerne i både Europa og USA er forsigtige med indkøbene, og det kan mærkes på de store produktionsfabrikker i Kina og det øvrige Asien, og i sidste ende også hos rederierne, som oplever en faldende efterspørgsel på at fragte containere.
I første halvår faldt indtjeningen hos Orient Overseas med 86 procent til 175 millioner dollar sammenlignet med indtjeningen i samme periode af 2010.
A.P. Møller - Mærsk oplyste i sit kvartalsregnskab tidligere i november, at det forventer en underskud for containeraktiviteterne i år.
/ritzau/