Maersk Line får et overskud på knap 15 milliarder på containersejladsen. Men Mærsk taber markedsandele.
Maersk Line, der er sejler med containere i A.P. Møller-Mærsk, har fået vendt blodrøde tal til plus på blot et enkelt år.
I 2010 kom selskabet ud med et overskud på 14,8 milliarder kroner mod et underskud på 11,4 milliarder i 2009.
Men resultatet lever ikke op til de forventninger, som analytikerne havde på 15,4 milliarder kroner.
A.P. Møller-Mærsk-topchefen Nils Smedegaard siger til Ritzaus finanstjeneste RB-Børsen, at der kommer mere vækst i udbuddet end i efterspørgslen på markedet for containershipping i år.
- Vi tror, at kapaciteten vil vokse et par procentpoint mere. Det, vi vil signalere, er, at vi tror, der kommer lidt flere skibe, end markedet vokser. Derfor vil balancen mellem udbud og efterspørgsel nok være en lille smule mindre gunstig end i 2010, siger han.
Samlet forventer Mærsk en vækst i containermarkedet på 6-8 procent. Alligevel vil overskuddet fra containeraktiviteterne falde i 2011 i forhold til 2010. Men det vil ikke være et drastisk fald, siger topchefen.
I 2009 raslede prisen på at få sejlet vare ned - men sidste år begyndte raterne at stige igen. Under ét steg raterne sidste år med omkring 30 procent.
- Den positive udvikling i containermængder og fragtrater slog igennem på alle hovedruter. Rateniveauet toppede i tredje kvartal og faldt sæsonmæssigt mod slutningen af året, skriver A.P. Møller-Mærsk i sit regnskab.
Selvom priserne er steget, og der var gode penge at hente, formåede Maersk Line ikke at holde trit med efterspørgslen. Selskabet tabte sidste år markedsandele.
I koncernen forklarer man det med, at uventet hurtige vending i efterspørgslen og deraf manglende kapacitet.
/ritzau/