- Vi er vokset i et i øvrigt udfordrende år, lyder det fra Nordea Lolland-Falster.
1.027 nye kunder. Så mange fik Nordea Lolland-Falster ind i butikken i løbet af 2012, og det er et facit, som banken meget naturligt soler sig i. Ikke mindst fordi vi ifølge Nordea overordnet befinder os i en situation med økonomisk afmatning.
Resultatmæssigt blev 2012 alligevel - også for Nordea i det hele taget - et særdeles solidt år: Nordea Danmark fik i 2012 i alt 28.000 nye kunder, og samlet set lånte banken flere penge ud end året før. Kunderne øgede deres opsparing. Bankens samlede resultat steg i forhold til 2011.
- Det er den korte version af vores årsregnskab for Danmark. På Lolland-Falster fik vi altså 1.027 nye kunder, mens årets resultat steg fra 160 millioner kroner i 2011 til 190 millioner kroner i 2012 - en stigning på 18 procent, forklarer Karsten Pedersen, områdedirektør i Nordea Lolland-Falster.
- Vi befinder os i en periode med økonomisk afmatning, og det påvirker selvfølgelig vores kunder, der låner færre penge end i opgangstider. På erhvervssiden er udlånet trods alt samlet steget med 62 millioner kroner, så på den baggrund er jeg ganske godt tilfreds med resultatet for 2012. Men især er jeg glad for, at vi her i området har budt velkommen til mange nye kunder, tilføjer han.
Kundevæksten er ifølge ham primært sket i Nykøbing og i Maribo.