Lollands Bank øger forretningen og de vigtige udlån - takket være 1.950 nye kunder
Hvis det ikke var fordi, det er lykkedes Lollands Bank at få nye kunder ind i butikken, ville man have tilbagegang i en af de helt fundamentale bankforretninger: Udlån af penge.
Men i det netop offentliggjorte 2017-regnskab kan banken glæde sig over fremgang i udlånet. En vækst på over 10 procent. Det er absolut tilfredsstillende i en tid, hvor netop lånelysten er i bund.
Forleden var eksempelvis Arbejdernes Landsbank på banen med en tilfreds melding om tilgang af nye erhvervskunder - men også et hjertesuk om, at de ikke rigtigt vil låne penge.
I Lollands Bank ser direktør Anders F. Møller udlånsvæksten som et af de klart mest positive signaler i et regnskab, som i øvrigt også på en række andre punkter viser gode takter. Det gælder for eksempel både et plus på 74 millioner kroner før skat og en forrentning af egenkapitalen på 16,5 procent.
- Vores stigning i udlån er sket både på erhverv og privat. Men vi må også konstatere, at den ikke er udtryk for en ændring i den tilbageholdenhed og opsparingslyst, som fortsat præger de fleste. Det er alene, fordi vi har fået nye kunder - hvoraf en del altså også vil låne og investere - at vi har kunnet øge volumen. Ellers ville vi have haft fald - blandt andet fordi mange kunder fortsat afvikler gæld, forklarer Anders F. Møller.
Læs mere om bankens 2017-regnskab i fredagens udgave af Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed