RØDBYHAVN: Under corona ebbede ordrerne ud for bådeværftet Bredgaard Boats ApS i Rødbyhavn, der ligefrem var lukningstruet. Men nu er skuden vendt, og ordrebøgerne igen fyldte.
- Vi har ordrebogen fyldt i år med ordrer til Norge. Lige nu har vi tre både, vi er ved at gøre færdige, siger Michael Jakobsen, administrerende direktør i Bredgaard Boats ApS.
På værftet på Vestre Kaj har Bredgaard Boats specialiseret sig i at bygge både og fiskekuttere af glasfiber.
De tre fiskerbåde, som værftet bygger lige nu, er alle 15 meter lange. I bådebyggerhallen, som blev bygget i 2017, er konstruktionen i gang af fiskekutteren Nordfangst til Røst i Norge og fiskekutteren Stording til Sagvåg i Norge.
Ude ved kajen er fiskekutteren Barstein ved at få installeret de sidste dele, inden den i slutningen af februar skal af sted til Solund i Norge.
Til sammen er det ordrer i størrelsesordenen 69 millioner kroner.
- Den norske krone er desværre dykket i pris, og det hæmmer lidt vores forretning i Norge, men der er stadig stor interesse, og hvis Barstein bliver så god, som alle regner med, så tror vi på, ordrerne nok også skal fortsætte ind i næste år, siger Michael Jakobsen.
Var ved at lukke
Men tilbage til corona, for da Femern-projektet begyndte den indledende fase under corona, var det med til at skabe aktiviteter for Bredgaard Boats.
- I 2020 under corona, hvor vi ikke rigtig havde noget at lave, var vi bange for, at vi var ved at lukke, men så startede Femern-projektet så småt op, og vi begyndte at få opgaver med at reparere arbejdsbåde, fortæller Michael Jakobsen.
Det gav faktisk så mange opgaver, at Bredgaard Boats og smedevirksomheden Steel Aps i Nakskov sammen har oprettet selskabet Bredgaard Steel Aps, som i dag har overtaget arbejdet med at udføre service og reparationer på den mange skibe, der arbejder i Femern Bælt i forbindelse med tunnelprojektet.
Ny eksportstrategi
Under corona valgte Bredgaard Boats også at gå med i EU-projektet Zealand International, der drives af Erhvervshus Sjælland. Projektet hjælper virksomheder med at finde deres ben på eksportmarkederne.
- Det virkede kortvarigt, men hurtigt faldt vi tilbage i vores vante rutiner, siger Michael Jakobsen.
Vendepunktet kom, da værftet fik tilskud i Zealand International til at købe hjælp fra en ekstern rådgiver som hjalp med at udvikle salgs- og eksportstrategien til det norske marked.
- Nu har vi fået hul på det norske marked. Vi er ofte deroppe, og i dag sørger vi for at køre en kampagne på Facebook, inden vi tager på messe i Norge. Det har også en del at sige, at vi møder kunderne på deres egen hjemmebane, siger Michael Jakobsen.
Kæmpeordre på vej
Vækstmulighederne rækker dog ud over det norske marked, for lige nu har Bredgaard Boats et tilbud ude på byggeri af et 34 meter langt og ni meter bredt fiskefartøj til en værdi af 77 millioner kroner til en kunde i Grønland.
- Hvis det falder i hak, vil det være den største båd, vi nogensinde har produceret, siger Michael Jakobsen.
Michael Jakobsen, adm. direktør, Bredgaard Boats ApSHvis det falder i hak, vil det være den største båd, vi nogensinde har produceret.
Interessekonflikt
Det kommer dog til at knibe lidt med pladsen i bådebyggerhallen.
- Vi kan nok lige akkurat have plads til sådan en stor båd og så en 15 meter lang båd samtidig, siger Michael Jakobsen.
- Vi har snakket om at ville udvide hallen i forbindelse med den store ordre på den grønlandske båd. Men hvis der skal bygges et hotel på havnen, kommer det ikke til at harmonere med vores planer, for så ville vi skulle udvide over mod, hvor det hotel skal ligge, forklarer Michael Jakobsen.
Og netop Bach Gruppens planer om at opføre et 41,5 meter højt hotel på havnen i Rødbyhavn er en fare i horisonten for Bredgaard Boats.
Hvis hotellet bliver en realitet, vil Bredgaard Boats skulle bygge en højere skorsten og nye luftfiltre for at kunne fortsætte produktion, så hotelgæsterne ikke bliver generet af luftforurening.
Lolland Kommune er netop nu ved at gennemgå de mange høringssvar til lokalplanforslaget for området.