Onsdag har Mærsk-skibe været forsøgt angrebet for fjerde gang på få uger nær Det Røde Hav. Få et overblik her.
Det Røde Hav er gået fra at være en af verdenshandlens absolutte knudepunkter til at være en hovedpine for de store rederier.
Det kan Mærsk skrive under på.
For tredje gang på ganske få uger er nogle af selskabets skibe onsdag blevet angrebet i eller nær farvandet.
Få et overblik over, hvordan situationen i området har udviklet sig for Mærsk her:
* 14. december 2023:
Et missil har kurs mod et Mærsk-skib nær Det Røde Hav, men det rammer ikke skibet.
Houthi-bevægelsen, som har kontrol med store dele af det nordlige Yemen, tager skylden for angrebet.
* 15. december:
Mærsk sætter containertransporten i Det Røde Hav på pause efter angrebet og beder sine skibe i området afvente yderligere instruktioner.
Flere andre internationale rederier følger Mærsks eksempel.
* 19. december:
Det danske rederi beslutter sig for at omdirigere 20 skibe, så de i stedet skal sejle rundt om Afrikas sydspids.
De gentagne angreb fra de iranskstøttede houthier, som ønsker at udtrykke støtte til palæstinenserne, fortsætter i mellemtiden.
* 24. december:
Mærsk forbereder sig på at genoptage skibstrafikken i Det Røde Hav i både østlig og vestlig retning.
Det sker, efter at en amerikanskledet operation til beskyttelse af skibe i området er blevet stablet på benene.
Den 27. december fremgår det af selskabets sejlplaner, at skibe skal passere Det Røde Hav.
* 30. december:
Containerskibet "Maersk Hangzhou" bliver ramt af et missil denne lørdag aften.
Den efterfølgende morgen bliver samme skib forsøgt bordet af fire små både kontrolleret af Houthi-bevægelsen i den sydlige del af Det Røde Hav.
Det får Mærsk til at indstille alle sejladser gennem Det Røde Hav i 48 timer.
* 2. januar:
Mærsk udsætter på ubestemt tid alle sejladser gennem Det Røde Hav.
Ruterne for flere skibe bliver i den forbindelse omlagt til også at skulle en tur syd om Afrika. Andre forbliver i området og afventer nye ordrer.
Men på grund af den vedblivende risiko i farvandet vælger Mærsk at sende hele flåden på en omvej. Den melding kommer den 5. januar.
Det gælder for de skibe, der hører til moderselskabet.
* 24. januar:
Datterselskabet Maersk Line, Limited har i mellemtiden fortsat aktiviteten i Det Røde Hav og er i den forbindelse beskyttet af den amerikanske flåde.
Men onsdag den 24. januar er den gal igen, da to skibe fra datterselskabet må vende om på vej hen mod Bab el-Mandeb-strædet.
De er blevet forsøgt angrebet.
Det er ikke kommet frem, hvem der tænkes at stå bag.
/ritzau/