På grund af problemer med den centrale overførsel af de offentlige ydelser blev udbetalingen af SU, pension og bistand forsinket.
Problemet opstod, fordi nogle banker ikke havde overført nok penge til Nationalbanken, som tjekker at bankerne faktisk har de penge, de udbetaler til folk.
Derfor blev betalingen bremset, indtil Nationalbanken kunne komme i kontakt med bankerne og bede dem om at overføre flere penge, oplyser Finansrådet til ekstrabladet.dk.
Problemet, som ramte hele landet, burde være løst.
- Alle skulle have fået deres penge nu, men det er rigtigt, at der her til morgen har været problemer i alle banker med den fælles EDB-kørsel, siger en pressemedarbejder fra Fredericia Kommune, som også har været ramt af problemet, til ekstrabladet.dk.
Det er dog ikke opfattelsen hos flere danskere, som har kontaktet ekstrabladet.dk, fordi de ikke har fået deres penge.
- Nu er jeg ikke afhængig af min folkepension på den måde, men for nogle mennesker kan det være en katastrofe. Det er en skandale sådan en dag, siger Palle Eghjort, der opdagede, at han ikke havde fået folkepension og ATP, i morges, da han loggede på sin netbank i Danske Bank i morges.
- Det mest skandaløse er, at de ikke på forsiden skriver om problemerne, men at man skal logge ind på netbank for at få at vide, at der er problemer.
Hos Nets, tidligere kendt som PBS, der varetager overførslen af de offentlige penge, er meldingen, at problemet ikke lå hos dem men hos bankerne:
- Der har været noget knas her til morgen, men ikke hos os, det har ligget ude i bankerne et sted. Når sådan noget sker, er der en ny procedure der går i gang, hvor man simpelthen laver en ny overførsel. Så alle har fået deres penge ind nu, men der er nogen, der har haft en oplevelse af, at der ikke har været penge her til morgen eller i går aftes, hvor man ventede dem, siger pressemedarbejder Ulrik Marschal fra Nets til ekstrabladet.dk.