Forsinkelser og dyrere organisation betyder, at selskabet bag elektroniske billetter får brug for 668 mio. kr.
Der er lidt af en ekstraregning på vej til ejerne af selskabet Rejsekort A/S, der arbejder på at give danskerne elektroniske billetter til tog, busser og metro.
Af et aktstykke fra Folketingets Finansudvalg fremgår det, at der er brug for 668 millioner kroner ekstra frem til 2014.
Pengene skal primært bruges til at dække det hul, der opstår, fordi kortet er forsinket, og der derfor ikke kommer indtægter fra passagererne i kassen, skriver fagbladet Ingeniøren..
Dermed er der tale om næsten en fordobling af den officielle pris for rejsekortet. Ifølge aktstykket har selskabet frem til udgangen af 2010 brugt 715 millioner kroner.
Den store ekstraregning overrasker Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke.
- Det virker voldsomt, at den samlede regning nu er på næsten 1,5 milliarder kroner, siger han til Ritzau.
Det er ejerne bag Rejsekort A/S, der skal finde de ekstra 668 millioner kroner. DSB, der ejer 50 procent, skal betale halvdelen af beløbet og beder om lov til at låne pengene.
Næststørste ejer er Movia med 32 procent, mens den resterende del af regningen fordeles på de fleste af landets bus- og togselskaber.
Rejsekortet er undervejs blevet ramt af flere forsinkelser. Men ved udgangen af 2012 bliver ordningen landsdækkende, har transportminister Hans Christian Schmidt (V) slået fast.
På det tidspunkt bliver der dog tale om en version med visse begrænsninger, fremgår det af aktstykket.
"Den version, der kan rulles ud, vil dog ikke opfylde alle visionerne og kravene til rejsekortet, som de oprindeligt er formuleret og udviklet i takt med udviklingsprojektets gennemførelse.
Den tillempede version kan dog videreudvikles til den fulde aftalte løsning frem mod 2014", står der.
/ritzau/