Annonce
Erhverv

Royal Unibrew køber kendte alkoholmærker

Cult havde stor succes med en hyperseksualiseret og meget omdiskuteret reklamekampagne op til finanskrisen. Foto: Brian Bergmann/Ritzau Scanpix

Royal Unibrew har købt selskabet bag Cult Energy, Shaker og Mokaï for et større millionbeløb.

Bryggeriet Royal Unibrew har lagt 350 millioner kroner på bordet for selskabet Bev. Con, der ejer en række af de mest kendte mærker inden for energidrikke og alkohol. Det skriver selskabet i en fondsbørsmeddelelse.

Med købet sikrer Royal Unibrew sig mærker som Cult Energy, Shaker og Mokaï - i fagsproget kaldet Ready-to-Drink, RTD.

- Cult introducerede som de første energidrikke til det danske marked og har derudover med ligeledes stort entreprenørskab haft stor indflydelse på udviklingen af kategorier inden for RTD/cider.

- Købet af Cult understøtter dermed vores strategi om at være en fokuseret og stærk national leverandør af kvalitetsdrikkevarer - herunder energidrikke og RTD/cider, skriver administrerende direktør Hans Savonije i meddelelsen.

Overtagelsen skal godkendes af de tyske konkurrencemyndigheder.

Det understreges i meddelelsen, at det købte selskab står for kommercielle aktiviteter og rettigheder, men produktion og logistik bliver udført af andre selskaber.

Royal Unibrew har længe satset på at være i stærke i mindre segmenter end den klassiske ølforretning. Og det skal købet hjælpe selskabet til.

- Cult har i lighed med Royal Unibrew et stærkt kommercielt forbruger- og kundefokus, og vi forventer, at vi i fællesskab med Cults engagerede medarbejdere styrker vores position i markedet inden for disse kategorier.

- Med købet forventer vi at kunne opnå øget distribution og aktivering af Cult-porteføljen og dermed at skabe værdi for vores aktionærer, skriver Hans Savonije.

Blev. Con er ejet af Brian Sørensen, der skabte Cult tilbage i slutningen af 90'erne. Inspirationen kom fra hans ejerskab af et større diskotek, hvor han kunne se idéen i at hælde koffein i gæsterne, så de blev længere.

  • Reklamer, reklame
    Cult havde stor succes med en hyperseksualiseret og meget omdiskuteret reklamekampagne op til finanskrisen. Foto: Brian Bergmann/Ritzau Scanpix
Annonce
Erhverv

Det koster at åbne nyt: Millionunderskud i første regnskab

Annonce
Annonce
Sport

Mads Pedersen på podiet i Nysted

112

Mand afgået ved døden efter alvorlig ulykke

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

Guldborgsund

En af de helt tunge attraktioner kommer til Gedser

112

Mænd kørte væk fra brand: - Klart vores mistanke, at den er påsat

112

Alvorligt færdselsuheld spærrede landevej

Guldborgsund

Claus Meyer lykkelig: Slår dørene op i "sin elskede by"

Sport

Sådan! Lollandsk OL-håb vinder EM-guld

Lolland

Kæmper for at få uddannelser til Nakskov

112

31-årig mand stikker læge på psykiatrisk afdeling med en kniv

112

Uheld på Sydmotorvejen: Person kørt på sygehuset

Fejø

Klimaaktivisterne tøver ikke længere: Vigtige retningslinjer

Guldborgsund

Danmarks dyreste lokum? Lokal toiletbygning vurderet til flere millioner

Sport

Øv! Lokalt OL-håb misser EM-guld

Indland

Borgere får sendt nye beredskabsråd som digital post

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Formand går af: "Det sandede til i selvfedme og uforsonlighed"

Sport

Vil spolere oprykningsfesten i Esbjerg

Lokal nyt

Forsvarsminister: Danskerne skal kunne klare sig selv i tre dage i krisesituation

Lolland

Stor cykelfest i byen: Lukker flere veje lørdag

Sport

NFC smidt på sommerferie med våd klud i ansigtet

Sport

Tyskland med storsejr i EM-åbning

Vejret

Åh nej: Masser af regn på vej - frygter skybrud på Sydhavsøerne