Scandlines: Vores projekt med Zero Emission-færger fortsætter. Men Femernforbindelsen må gerne udsættes i 10 år.
Flere medier har i går og i dag bragt en historie om, at Scandlines har droppet projektet med Zero Emission-færger. Dette er en fejlfortolkning, udviklingsarbejdet med Zero Emission-skibe er stadig i gang, skriver Scandlines i en pressemeddelelse.
I en artikel på fagbladet Ingeniørens hjemmeside kunne man i går læse, at Scandlines havde opgivet projektet med Zero Emission-færger. Fire ny færger der efter planen skulle være CO2-fri og drives frem af brændselsceller, batterier og flettner-rotorer, ville ifølge ing.dk komme til at koste sammenlagt 2,5 milliarder kroner
I dag melder Scandlines ud, at det beror på en fejlfortolkning, når Ingeniøren skriver, at rederiet vil droppe planerne, fordi leveringstidspunktet for færgerne ligger så tæt på åbningen af den faste Femernforbindelse mellem Rødby og Fehmarn, at det ikke ville være rentabelt at indsætte færgerne.
- Det er dog korrekt, at det med en fast forbindelse på Rødby-Puttgarden vil være vanskeligt at få dette til at gå op økonomisk, medmindre åbningen af den faste forbindelse udskydes i minimum 10 år. Scandlines har ikke opgivet arbejdet med den videre udvikling af Zero Emission-færger og har fortsat en vision om fossilfri færgedrift i fremtiden.
Scandlines arbejder fortsat på projektet med Zero Emission-færger og er positivt stemt for at bygge disse skibe, skriver Scandlines i den nye pressemeddelelse.