SF kræver, at selvstændige chauffører overholder EU-krav om 48 timers arbejdsuge, selvom regeringen tøver.
Hvis en lastbilchauffør arbejder mere end 48 timer om ugen, så går det ud over både vejsikkerheden og chaufførens arbejdsvilkår.
Derfor vedtog EU sidste sommer et sæt regler, der skal sikre, at alle lastbilchauffører - også de selvstændige - overholder arbejdstiden.
Men det direktiv har den danske regering indtil nu nægtet at følge. Derfor pudser SF's medlem af parlamentet Emilie Turunen nu Kommissionen på den danske regering.
- Det kan godt være, at det virker lidt aggressivt at sige til Kommissionen, at de skal i tage fat i Danmark, men det er nødvendigt for der er store problemer i den her branche, siger Emilie Turunen.
Hun forlanger i et direkte brev til kommissærerne for transport og arbejdsmarked, at Kommissionen åbner en sag mod Danmark for overtrædelse af traktaten.
EU-reglerne blev vedtaget sidste sommer. De sætter loft over arbejdstiden for selvstændige vognmænd og buschauffører, så de skal overholde de samme arbejdstidsregler som ansatte chauffører.
En række regeringer, herunder den danske, ønskede, at de selvstændige chauffører skulle undtages fra reglerne, men den danske regering blev stemt ned.
De nye regler mødte hård kritik fra både erhvervslivet og borgerlige politikere, som forudser store praktiske problemer for de selvstændige. Men det er dårlige undskyldninger, mener SF.
- Det handler om vejsikkerhed og chaufførernes arbejdsmiljø, og der er ikke plads til politisk modstand og nøl, siger Emilie Turunen.
Følger den danske regering ikke de nye EU-regler, kan det i sidste ende betyde bødestraf.
/ritzau/