Det er alene skatteyderne, der skal dække DSBFirst's gæld til DSB på 200-300 millioner kroner.
DSB og partneren FirstGroup afgav i 2007 så lavt et bud på Øresundskørslen, at driften fra første dag gav underskud. Og i takt med at underskuddet voksede og voksede, så voksede også DSBFirsts gæld til DSB.
Det daglige driftsunderskud blev mindre på papiret, fordi DSBFirst ikke betalte sine regninger for eksempelvis lån af personale og materiel fra DSB.
Nu skal regningen så betales, og det bliver alene de danske skatteydere, der må dække tabet i form af, at DSB tabsfører tilgodehavendet hos DSBFirst.
Det erkender chefjurist i DSB, Kim Munch Lendal.
- DSB`s mellemregning - altså de ydelser DSB har solgt ind til selskabet - det er ikke noget, vi kan kræve skotterne for, siger Kim Munch Lendal til DR Nyheder.
I den oprindelige aftale mellem DSB og FirstGroup fik skotterne en såkaldt Put Option, der betød, at de her i 2011 kunne forlade samarbejdet og tvinge DSB til at købe deres aktier til den værdi, aktierne havde i forhold til det senest vedtagne budget.
Men i dag oplyser DSB, at skotterne sammen med DSB skyder ekstra 70 millioner kroner ind i DSBFirst for at dække driftsunderskuddet indtil december, når en anden operatør overtager kørslen i Sverige.
- Det er rigtig godt. Vi har fået en virksomhed, der har sagt, de var på vej ud af det her fællesskab, til at blive ved bordet og skyde friske penge i kassen og tage deres del af ansvaret, siger chefjurist i DSB, Kim Munch Lendal.
I den nye aftale mellem DSB og FirstGroup har skotterne nu fået en ny Put Option om at kunne forlade selskabet i 2012, når aktiviteterne i Sverige er lukket ned.
/ritzau/