Rederiet har netop indgået ny overenskomst med medarbejderorganisationen Søfartens Ledere. Dermed er en truende strejke blandt dele af personalet på Tysklands-færgerne foreløbig afblæst.
Af Jakob Poulsen og Ritzau
Blot fire dage før, at en truende strejke blandt medarbejderne på Scandlines-overfarterne Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden ville være trådt i kraft, er den nu blevet afblæst.
Ritzau fortæller tirsdag morgen, at Scandlines er blevet enige med Søfartens Ledere, der organisere rnavigatører og danske skibsofficerer, om en ny overenskomst.
For knapt to måneder siden udsendte Søfartens Ledere konfliktvarsel efter, at langstrakte forhandlinger om nettolønnen for organisationens medlemmer, som sejler i rederier, der som Scandlines er registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, ikke havde givet det ønskede resultat.
Udover de to lokale færgeruter var også Helsingør-Helsingborg og Rønne-Ystad-ruterne ramt af konfliktvarslet.
- Men efter flere end 14 timers forhandlinger i forligsinstitutionen er det lykkedes at blive enige om nye færgeoverenskomster, oplyser direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere og Maskinmestrenes Forening.
Enigheden betyder, at en eventuel konflikt udsættes 14 dage, så organisationerne kan holde vejledende urafstemninger.
Knasten i den spirende konflikt har været, at bilfærgerne sejler under den såkaldte DIS-ordning, hvor skibsofficerer bliver aflønnet netto. Det vil sige, at de ikke betaler skat. De får derfor heller ikke del i de skattelettelser, som andre danskere får.
De ansatte på bilfærgerne har krævet 1800 kroner mere i løn per måned som en kompensation for de skattelettelser, andre danskere har fået.