Konkurrencen på tv-markedet kan styrkes med mulighed for at købe kanaler enkeltvis, mener Konkurrencestyrelse.
Konkurrencen på markedet for tv-kanaler er ikke effektiv. Det konstaterer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en ny undersøgelse.
Problemet er, at forbrugerne ikke har mulighed for at købe tv-kanalerne enkeltvis.
Skal der laves om på det, kræver det lovgivning. Markedet vil ikke selv gå den vej, forudses det i analysen.
- Forbrugerne kommer til at betale for meget eller bliver nødt til at vælge et produkt, som ikke matcher deres ønsker, siger Agnete Gersing, direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Når markedet selv vælger at udbyder tv-kanalerne i pakker, skyldes det blandt andet, at tv-stationerne har størst fordel af at komme med i pakker, da de når ud til flere abonnenter på den måde.
Desuden mangler distributørerne en god grund til at sælge kanaler enkeltvis, da det formentlig blot vil betyde, at den enkelte distributør sælger færre kanaler.
Der er ikke i andre lande lovgivet om, at tv-kanaler skal sælges enkeltvis. Men Konkurrencestyrelsen mener, at der er mange særlige forhold, som taler for at en regulering i Danmark.
Ifølge analysen vil tv-kanalerne blive dyrere at købe enkeltvis. En del tv-seere vil dog alligevel enten kunne spare ved at købe færre kanaler eller betale det samme og så sammensætte kanalerne efter behov.
- Enkeltsalg af tv-kanaler vil styrke konkurrencen, siger Agnete Gersing.
I Dansk Industris brancheorganisation Itek har man svært ved at følge styrelsen.
- Tv-distributionsmarkedet er stærkt konkurrencepræget, og der kæmpes om kunderne fra dør til dør, siger Tom Togsverd, direktør for DI Itek.
Han mener, at styrelsen undervurderer dynamikken på markedet. Flere tilbyder allerede i dag enkeltkanaler ved siden af pakker, og web-tv vil om få år gøre markedet mere fleksibelt, påpeger han.
/ritzau/