De svenske statsbaner er klar til at aflaste DSB med ekstra tog, men har ikke hørt fra Danmark.
Mens DSB's desperate togmangel tvinger sjællandske pendlere til at stå som sild i en tønde i myldretidstogene, tilbyder Sveriges statsbaner, SJ, at sende svenske overskudstog over Øresund.
I en officiel henvendelse til Transportministeriet, som Nyhedsmagasinet Ingeniøren har fået aktindsigt i, tilbyder SJ en gradvis overflytning af togmateriel til Danmark, som fra og med 2013 vil betyde 16 flere tog mellem København og Odense.
Det svarer til knap 6000 ekstra siddepladser hver dag på togpendlernes hovedfærdselsåre ind og ud af København, skriver Ingeniøren.
SJ's administrerende direktør Jan Forsbergs kontor bekræfter over for Ingeniøren, at Forsberg i løbet af sommeren mødtes med daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) for at drøfte muligheden for at indsætte svensk togmateriel.
Men siden er der ifølge nyhedsmagasinet ikke kommet noget officielt svar fra til SJ.
Folketingets Trafikudvalg er ikke blevet informeret om det svenske tilbud, ligesom det ikke er nævnt i den rapport om alternative materielstrategier, som Transportministeriet netop har udgivet som en konsekvens af IC4-skandalen.
Ministeriets passivitet undrer de sjællandske pendlere:
- I myldretiden er ståpladser den eneste valgmulighed for pendlere. Et konkret tilbud om 6000 ekstra siddepladser mellem København og Odense kan man ikke sidde overhørig, siger talsmand for Sorø Pendlerklub, Gert Jørgensen, til Ingeniøren.
Den nye transportminister, Henrik Dam Kristensen (S), har ikke før hørt om initiativet.
- SJ skal være mere end velkommen til at fremsende deres forslag direkte til mig. Jeg afviser som udgangspunkt ikke noget som helst, når det gælder om at skabe bedre forhold for pendlerne, siger Henrik Dam Kristensen til Ingeniøren.
/ritzau/