TDC sætter sociale netværk under lup for at hindre kunderne i at forsvinde.
Teleselskabet TDC vil nu se nærmere på sociale netværk. Det skal ske for at forhindre, at kunderne skifter teleselskab.
TDC vil bruge data fra sociale netværk i sine kampagneaktiviteter. Og i samarbejde med SAS Institute vil man se på påvirkningsmønstre og adfærd blandt kunderne.
Målet er at reducere kundeafgang, og TDC forventer at blive op til 20 procent bedre til at finde de kunder, der er på vej væk.
I TDC's tilfælde handler det om at gruppere kunderne i forhold til, hvem de ringer og sms?er til. Samarbejdet skal vise, hvordan kunderne indbyrdes påvirker hinanden i forhold til abonnementsopsigelse og køb af nye produkter.
- Et studie fra det amerikanske teleselskab AT&T viser, at en kunde med et stort netværk kan rive op til 60 procent med sig, hvis vedkommende opsiger sit abonnement, siger Jesper Lylloff, afdelingsdirektør i TDC.
Han påpeger, at TDC er nødt til at tage disse påvirkningsmønstre alvorligt og ikke kun agere i forhold til den enkelte kundes adfærd.
- Kan vi proaktivt gribe ind over for en gruppe, hvis ambassadør er i risikozonen for at sige op, kan vi sætte en betragtelig større prop i kundeafgangen, siger Jesper Lylloff.
På sigt forventer TDC også at bruge viden om påvirkningsmønstre i forhold til produktudvikling og markedsføring.
Det kan være i form af kampagner over for kunder med høj påvirkningskraft eller nye produkter målrettet kunder, der indgår i det samme sociale netværk.
/ritzau/