Tusindvis af mennesker rejser hver dag af sted på job uden for Lolland-Falster. Pendlingen vil ikke blive mindre i fremtiden. Tværtimod, lyder vurderingen.
Tusinder af mennesker forlader hver dag landsdelen med tog, bus - og færge - for at gå på arbejde “udenøs”. De nyeste tal (2009) fortæller om 7.800 borgere fra Guldborgsund, der har job udenfor kommunen. I Lolland Kommune er det 4.000.
Uanset at disse store tal selvfølgelig også dækker over pendlinger mellem de to kommuner - og så er der selvfølgelig også mange der rejser “ind” på Lolland-Falster - så er udpendlingen fra LF under alle omstændigheder markant større end trafikken den anden vej. Og uhyre vigtig for den lokale økonomi.
- For så vidt er situationen meget enkel: Der er simpelthen ikke job nok på Lolland-Falster i forhold til arbejdsstyrken. Derfor bliver mange nødt til at pendle. Og det gør de så - heldigvis, konstaterer Jan Hendeliowitz, direktør i Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland.
Han var tidligere chef for Arbejdsformidlingen i Storstrøms Amt (AF Storstrøm) med hovedkontor i Nykøbing, så han har et mangeårigt tæt kendskab til både det regionale og lokale arbejdsmarked.
- Økonomisk er det selvfølgelig uhyre vigtigt for kommunerne, at borgerne tager på job og henter skattegrundlag hjem. Og sådan som udviklingen overordnet har set ud gennem en længere årrække, er der ingen grund til at vente, at pendlingen ud fra Lolland-Falster til job vil blive mindre. Tværtimod, påpeger Jan Hendeliowitz.
Ganske vist har man lige på det allerseneste kunnet se en vis nedgang i pendlingen. Men faldet er næsten udelukkende begrundet i et dalende antal håndværkere, som arbejder i primært det storkøbenhavnske område.
Nedgangen skyldes ikke mindst, at der overalt simpelthen er blevet færre byggeopgaver - altså den generelle afmatning.
- Ser vi bort fra den måske mere midlertidige ændring på det felt, så er den generelle tendens, at flere pendler - længere. Det er der flere årsager til. Pendling er både nødvendigt som sagt - men opfattes også mere naturligt i dag, mener Jan Hendeliowitz.
Han peger dog også på, at den kommende Fenern-forbindelse vil betyde, at der formentlig bliver tale om kraftig pendling ind til Lollland-Falster. Altså trafik den modsatte vej.
- Her vil vi have et eksempel på, at “det rigtige job” er der for mange, som så også godt vil pendle eller flytte midlertidigt efter det. Generelt går udviklingen mod større mobilitet og mindre stedbundethed - også når det gælder job og arbejdsmarked, fastslår han.