Mange virksomheder er dårlige til at fyre deres medarbejdere på en ordentlig måde. Mere end hver tredje mener, at deres opsigelse blev håndteret uprofessionelt.
En fyreseddel i postkassen i juleferien eller på en sms, eller en konfliktsky leder, der lader en anden give medarbejderen den ubehagelige besked, "du er fyret".
Mange virksomheder er for dårlige til at afskedige deres medarbejdere på en ordentlig måde.
- Det er dybt problematisk. Det er i titusindevis af medarbejdere, som har en dårlig oplevelse i forbindelse med deres afskedigelse, siger Karin Retvig, formand for HK/Privat.
En medlemsundersøgelse fra HK/Privat viser, at hver tredje, som er blevet fyret inden for de seneste to år, mener, at ledelsen håndterede situationen elendigt.
Ritzau har talt med en række andre fagforbund, og her er tendensen den samme - alt for mange medlemmer er kede af måden, de er blevet fyret på.
Listen af dårlige eksempler er lang, men de typiske er: sms eller mailfyring, en ukendt økonomichef leverer nyheden, eller at man bliver bedt om at arbejde videre, selv om man er opsagt.
Jørgen Uhrbrand lever af at rådgive virksomheder om, hvordan de skal håndtere fyringer. Han er enig i, at det stadig halter med professionalismen i mange virksomheder.
- Vi møder stadig for mange opsagte mennesker, som har haft en dårlig oplevelse, fordi det ikke er håndteret værdigt, siger Jørgen Uhrbrand, som er partner i konsulentfirmaet AS3 Outplacement.
Han mener, at opsigelse af medarbejdere skal ske med lige så stor værdighed og professionalisme, som når man ansætter medarbejdere.
- Det at blive opsagt er en af de mest stressende faktorer, et menneske kan blive udsat for. Derfor er måden, opsigelserne bliver håndteret på, afgørende for, hvordan og hvor hurtigt medarbejderen kommer videre, siger Jørgen Uhrbrand.
/ritzau/