Virksomheden Bredgaard Steel ApS, som beskæftiger sig med smedearbejde og -service både offshore og på land, har på kort tid ramt et behov, der gradvist giver flere og flere Femern-relaterede opgaver.
Bredgaard Steel er et konsortium bestående af bådeværftet Bredgaard Boats ApS i Rødbyhavn og smedevirksomheden Steel ApS i Nakskov.
Den første Femern-opgave opstod som lidt af en tilfældighed.
- En dag kom en FBC-båd, som havde fået noget i skruen, ind i havnen, da vi var ved at sætte en båd i vandet, og så tilbød vi at tage båden op og kigge på den. På den måde blev den første kontakt til Femern-projektet skabt, fortæller Michael Jakobsen, administrerende direktør for Bredgaard Boats.
Hurtigt begyndte der at komme nye opgaver ind.
- Vi begyndte at få en masse sandskovle og stenskovle, vi skulle svejse, fordi de sled hardox-stålet op på 14 dage, siger Michael Jakobsen.
Krav blev større
I takt med at opgaverne blev flere, begyndte entreprenøren dog også at stille større krav til fleksibilitet i forhold til at kunne løse opgaver i weekenden, faglig ekspertise, certificering i svejsearbejde og til offshore-godkendte folk.
- Så de sagde, at enten skal I geare op, eller også er vi nødt til at finde nogle andre, der kan hjælpe til, fortæller Michael Jakobsen.
Bredgaard Boats Aps kontaktede derfor Steffen Hovmand, administrerende direktør for Steel ApS i Nakskov, for hvor Bredgaard Boats ikke havde mandskab nok til at kunne løse flere opgaver, så havde Steel mandskabet med den faglige ekspertise til at kunne løfte opgaven.
- Vi satte os ned og kiggede hinanden i øjnene og blev enige om, at den rigtige måde at gøre det på var at stifte Bredgaard Steel. Bredgaard Boats havde den rigtige placering, og vi havde ressourcerne og kompetencerne til at løse opgaverne, siger Steffen Hovmand.
- Vi havde dog ikke forventet, at det ville blive så omfangsrigt, som det har været, tilføjer han.
Har designet specialplov
Steel ApS tilbyder også at tegne, beregne og designe tekniske konstruktioner, og det har konsortierne fået øjnene op for.
- Vi har været med til at udvikle en plov til FBC, som bliver brugt til at pløje havbunden op med, fordi havbunden var så hård, at de ikke kunne grave i den, siger Steffen Hovmand.
Bredgaard Steel udfører også for FBC reparation af offshore-udstyr og gravemaskiner og skovle på land, ligesom virksomheden har tilrigget flere pramme for konsortiet.
Servicerer betonværker
Og når man først er inde på Femern-projektet, breder opgaverne sig hurtigt som ringe i vandet.
Således har Bredgaard Steel nu også fået til opgave at levere service og vedligeholde betonværkerne på byggepladsen for SBM, der er underleverandør til FLC.
- Vi skal stå for al vedligeholdelse af lejer og pakdåser og skift af slidplader i mixeren og så videre. Det er meget bredt, siger Steffen Hovmand.
Derudover momentspænder Bredgaard Steel også de af Hytor A/S leverede støbeforme til tunnelelementerne.
Steffen Hovmand, administrerende direktør, Steel ApSDet har været en rigtig god oplevelse for os at slå os sammen.
Kompetent arbejde rygtes
Det er ellers ikke fordi, Bredgaard Steel bruger ressourcer på markedsføring.
- Vi fik en mail en dag om, at SBM havde forespurgt på nogen, der kunne servicere betonværkerne og var blevet anbefalet at kontakte os, så når først du er inde dernede, og du leverer et godt stykke arbejde, så snakker de med hinanden, fortæller Steffen Hovmand.
- Det ser vi også i havnen, hvor vi er begyndt at servicere mange af skibene. Når der kommer et nyt rederi ind, spørger de den anden kaptajn, hvem de skal ringe til, hvis de har et problem, de skal have løst, siger Steffen Hovmand.
Han tøver ikke med at kalde samarbejdet i Bredgaard Steel for en succes.
- Det har været en rigtig god oplevelse for os at slå os sammen, men det kræver også en ledelsesmæssig tiltro til hinandens virksomheder og en god kemi, slutter Steffen Hovmand.
Læs flere artikler om Femern-byggeriet i erhvervstillægget i tirsdagens printudgave af Folketidende.