Annonce
Femern

Dansk vinder: Skal bidrage til det historiske Femern-projekt

Sådan vil det se ud, når to tunnelelementer nedsænkes og sammenkobles i tunnelrenden på bunden af Femernbælt. De store elementer vil være støbt med dansk cement fra Aalborg Portland. Illustration: Femern A/S
Aalborg Portland A/S har nu vundet udbuddet og skal levere 1,2 millioner tons cement til Femernbælt-tunnelen.

FEMERN: Få dage efter det første segment af Femernbælt-tunnelen blev støbt, står det nu klart, at det er dansk cement, forbindelsen skal bygges med.

Aalborg Portland har vundet udbuddet på cementleverancer til verdens længste sænketunnel og har indgået en aftale med Femern A/S, der løber frem til maj 2027, hvor sidste element skal støbes.

Leveres med skib

Aftalen slår fast, at Aalborg Portland skal levere cirka 1,2 millioner tons cement af typen "Aalborg Solid" til projektet. Cementen skal virksomheden sejle til Rødbyhavn og undervejs håndtere hele forsyningskæden. Der er valgt skibstransport for at minimere projektets CO2-udledninger, skriver den danske cement-gigant i en pressemeddelelse.

Forleden blev det første segment støbt til tunnelens første element. Aalborg Portland A/S har allerede leveret mindre mængder cement til projektet. Screenshot: Femern A/S video

Aalborg Portland regner med at lande første skibsleverance cement til elementfabrikken i Rødbyhavn til august, men har allerede leveret mindre mængder af samme type cement til tunnelprojektet.

- Vi er stolte af, at vi får mulighed for at levere cement til et historisk infrastrukturprojekt, der vil komme utallige mennesker til gavn i både Danmark og resten af Europa. For Aalborg Portland og dansk cementproduktion er det et prestigeprojekt, siger administrerende direktør Søren Holm Christensen fra Aalborg Portland.

Hos Femern A/S glæder man sig over, at entreprenør-konsortiet FLC nu har valgt en dansk leverandør til den store ordre.

- Det er en meget vigtig aftale, som nu er faldet på plads, og endnu et eksempel på, at de danske virksomheder står stærkt i konkurrencen om at levere til projektet, siger pressechef Jens Villemoes.

Vi er stolte af, at vi får mulighed for at levere cement til et historisk infrastrukturprojekt, der vil komme utallige mennesker til gavn i både Danmark og resten af Europa

Søren Holm Christensen, CEO for Aalborg Portland A/S
Artiklen fortsætter efter annoncen

Grønnere cement

Femern Bælt-forbindelsen er danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt til dato. Der skal bruges tre gange så meget cement til forbindelsen, som der skal bruges til eksempelvis Storebæltsbroen.

Men cement er samtidig en af de produktioner i Danmark, der koster allermest på CO2-regnskabet - noget, giganten i Aalborg er smerteligt bevidst om. Derfor udvikler selskabet nu nye cementtyper, som kan produceres mere bæredygtigt, men også have den holdbarhed og styrke, der kræves i danske anlægsprojekter.

Femernbælttunnelen vil få en garanteret levetid på i hvert fald 120 år.

Aalborg Solid - en helt ny cement

  • Cementen, der skal bruges, er af typen "Aalborg Solid".
  • "Aalborg Solid" er en ny CO2-reduceret cement målrettet anlægskonstruktioner og større infrastrukturprojekter.
  • "Aalborg Solid" har op mod 20 procent lavere CO2-aftryk sammenlignet med konventionel cement til anlægskonstruktioner, fordi flyveaske erstatter 17 procent af cementklinkerne i blandingen, og fordi blandingsprocessen er blevet optimeret.
  • Cementtypen er en af flere nyudviklede typer, der skal medvirke til at reducere Aalborg Portlands CO2-udledning med 1,6 millioner tons frem mod 2030.
  • Aalborg Portland var i 2022 den virksomhed i Danmark, der udledte mest CO2.
  • Med valget af denne nye type cement har man fravalgt den konventionelle såkaldte Lavalkali Sulfatbestandige cement, der siden 1970’erne har været den foretrukne til infrastrukturprojekter i Danmark.
  • Fælles for begge cementtyper er, at de er godkendt til anvendelse i såkaldte "aggressive miljøer", hvor betonkonstruktioner kan udsættes for stor fugt- og saltpåvirkning eller anden kemisk påvirkning. Det gør dem ekstra brugbare til en sænketunnel som Femerntunnelen.
Aalborg Portland A/S og dr.dk

- I Danmark har vi nogle meget høje krav til cementers styrke. Derfor har udvikling og gennemtestning af Aalborg Solid været et stort fokusområde de seneste år, og det giver os nu mulighed for at levere en CO2-reduceret cement til fremtidige infrastruktur-projekter, der skal kunne modstå belastningen i såkaldte aggressive miljøer, forklarer Søren Holm Christensen.

Aalborg Portland har også leveret cement til byggepladsen og produktionsfaciliteterne på den danske side af Femern-projektet, herunder til arbejdshavnen Rødbyhavn.

  • Sådan vil det se ud, når to tunnelelementer nedsænkes og sammenkobles i tunnelrenden på bunden af Femernbælt. De store elementer vil være støbt med dansk cement fra Aalborg Portland. Illustration: Femern A/S
  • Forleden blev det første segment støbt til tunnelens første element. Aalborg Portland A/S har allerede leveret mindre mængder cement til projektet. Screenshot: Femern A/S video
Annonce
Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

Annonce
Annonce
Sport

Sådan! Turpal videre i Istanbul efter gyser

Sport

Mirakuløst comeback: Fantastiske René klar til sit fjerde OL

Guldborgsund

Massivt behov: Deler over 500 måltider ud

Sport

Kems kamp: - Jeg har masser af tilbud liggende

Lolland

Cykelkometen Nicklas triumferer: - Det her er sindssygt

Lolland

"Øjebæ" og "spild af penge": Raser over nyt milliondyrt vartegn

Sport

Nederlag til reservespækket Esbjerg-hold: - Ikke bekymrende

Sundhed

Har ingen tillid til forkvinden: Nu er hun færdig

Sport

NFH taber til Team Esbjergs reserver

Guldborgsund

Salam kaster sig ind i kampen: - Det investerer i folkedrabet

Udland

Israelsk invasion får USA til at bremse bombeleverance

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

Lolland

Skræmmende analyse: - De skal gå på gaden og protestere

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

Sport

Efter enorm skuffelse: - Det bliver en hård omgang

Annonce
Annonce
Refa

Skralde-undren: Hvornår får jeg de nye poser?

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Lolland-Falster

Penge-festen fortsætter - men ét projekt kostede banken flere millioner

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage