FEMERN: Få dage efter det første segment af Femernbælt-tunnelen blev støbt, står det nu klart, at det er dansk cement, forbindelsen skal bygges med.
Aalborg Portland har vundet udbuddet på cementleverancer til verdens længste sænketunnel og har indgået en aftale med Femern A/S, der løber frem til maj 2027, hvor sidste element skal støbes.
Leveres med skib
Aftalen slår fast, at Aalborg Portland skal levere cirka 1,2 millioner tons cement af typen "Aalborg Solid" til projektet. Cementen skal virksomheden sejle til Rødbyhavn og undervejs håndtere hele forsyningskæden. Der er valgt skibstransport for at minimere projektets CO2-udledninger, skriver den danske cement-gigant i en pressemeddelelse.
Aalborg Portland regner med at lande første skibsleverance cement til elementfabrikken i Rødbyhavn til august, men har allerede leveret mindre mængder af samme type cement til tunnelprojektet.
- Vi er stolte af, at vi får mulighed for at levere cement til et historisk infrastrukturprojekt, der vil komme utallige mennesker til gavn i både Danmark og resten af Europa. For Aalborg Portland og dansk cementproduktion er det et prestigeprojekt, siger administrerende direktør Søren Holm Christensen fra Aalborg Portland.
Hos Femern A/S glæder man sig over, at entreprenør-konsortiet FLC nu har valgt en dansk leverandør til den store ordre.
- Det er en meget vigtig aftale, som nu er faldet på plads, og endnu et eksempel på, at de danske virksomheder står stærkt i konkurrencen om at levere til projektet, siger pressechef Jens Villemoes.
Søren Holm Christensen, CEO for Aalborg Portland A/SVi er stolte af, at vi får mulighed for at levere cement til et historisk infrastrukturprojekt, der vil komme utallige mennesker til gavn i både Danmark og resten af Europa
Grønnere cement
Femern Bælt-forbindelsen er danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt til dato. Der skal bruges tre gange så meget cement til forbindelsen, som der skal bruges til eksempelvis Storebæltsbroen.
Men cement er samtidig en af de produktioner i Danmark, der koster allermest på CO2-regnskabet - noget, giganten i Aalborg er smerteligt bevidst om. Derfor udvikler selskabet nu nye cementtyper, som kan produceres mere bæredygtigt, men også have den holdbarhed og styrke, der kræves i danske anlægsprojekter.
Femernbælttunnelen vil få en garanteret levetid på i hvert fald 120 år.
Aalborg Solid - en helt ny cement
- Cementen, der skal bruges, er af typen "Aalborg Solid".
- "Aalborg Solid" er en ny CO2-reduceret cement målrettet anlægskonstruktioner og større infrastrukturprojekter.
- "Aalborg Solid" har op mod 20 procent lavere CO2-aftryk sammenlignet med konventionel cement til anlægskonstruktioner, fordi flyveaske erstatter 17 procent af cementklinkerne i blandingen, og fordi blandingsprocessen er blevet optimeret.
- Cementtypen er en af flere nyudviklede typer, der skal medvirke til at reducere Aalborg Portlands CO2-udledning med 1,6 millioner tons frem mod 2030.
- Aalborg Portland var i 2022 den virksomhed i Danmark, der udledte mest CO2.
- Med valget af denne nye type cement har man fravalgt den konventionelle såkaldte Lavalkali Sulfatbestandige cement, der siden 1970’erne har været den foretrukne til infrastrukturprojekter i Danmark.
- Fælles for begge cementtyper er, at de er godkendt til anvendelse i såkaldte "aggressive miljøer", hvor betonkonstruktioner kan udsættes for stor fugt- og saltpåvirkning eller anden kemisk påvirkning. Det gør dem ekstra brugbare til en sænketunnel som Femerntunnelen.
- I Danmark har vi nogle meget høje krav til cementers styrke. Derfor har udvikling og gennemtestning af Aalborg Solid været et stort fokusområde de seneste år, og det giver os nu mulighed for at levere en CO2-reduceret cement til fremtidige infrastruktur-projekter, der skal kunne modstå belastningen i såkaldte aggressive miljøer, forklarer Søren Holm Christensen.
Aalborg Portland har også leveret cement til byggepladsen og produktionsfaciliteterne på den danske side af Femern-projektet, herunder til arbejdshavnen Rødbyhavn.