Annonce
Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

”Det er en helt særlig følelse at vide, at vi nu har støbt det første af de 79 standardtunnelelementer, lyder det fra bygherren.
Det første af i alt 89 tunnelelementer til Femern Bælt-forbindelsen er nu færdigstøbt i tunnelfabrikken ved Rødbyhavn.

Arbejdet med det gigantiske Femern-byggeri mellem Tyskland og Danmark går fortsat derudad, og nu er bygherrerne nået endnu en milepæl i projektet, der forventes færdigt i 2029.

For det første tunnelelement til den kommende Femern-forbindelse er nu færdigstøbt i Rødbyhavn.

Det meddeler Femern A/S i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er en helt særlig følelse at vide, at vi nu har støbt det første af de 79 standardtunnelelementer. Det har været en lang og kompliceret opgave at støbe en så stor betonkonstruktion, og det er nu demonstreret, at teknologi og metoder spiller fornuftigt sammen, siger Henrik Vincentsen, administrerende direktør i Femern A/S, der er bygherre på forbindelsen og en del af det statslige selskab Sund & Bælt.

Det første tunnelelement er nu færdigstøbt. Foto: Femern A/S

Nu vil de bruge erfaringerne fra det første tunnelelement fremadrettet, så det kan bruges til de resterende elementer, der i alt skal støbes 79 af.

- At støbe ét enkelt tunnelelement er en stor bedrift i sig selv, men vi har stadig lang vej igen. Ingen andre steder i verden serie-producerer man betonelementer i denne størrelse, men det er præcis det, vi skal mestre i de kommende år. Vores mål er at gøre det exceptionelle til rutine, siger FLC’s direktør Sébastien Bliaut.

Forventningen er, at det andet tunnelelement er færdiggjort i midten af maj. Det første tunnelelement skal nedsænkes senere i 2024.

Femern-forbindelsen

  • - Det første tunnelelement er nu færdigstøbt i Rødbyhavn. 
  • - Elementet er i alt 217 meter langt og består af 9 segmenter på hver 24 meter. 
  • - Der skal i alt støbes 79 elementer af denne type, mens der yderligere skal laves 10 specialelementer med ekstra plads til tekniske installationer.
  • - Det færdige tunnelelement skal hærde i 3-4 uger, før næste skridt er montering af stålskotter og ballasttanke, der skal sikre elementets stabilitet under nedsænkningen.

Femern A/S
  • ”Det er en helt særlig følelse at vide, at vi nu har støbt det første af de 79 standardtunnelelementer, lyder det fra bygherren.
  • Det første tunnelelement er nu færdigstøbt. Foto: Femern A/S
Annonce
Annonce
Annonce
Falster

Lokal restauratør bestormet med henvendelser efter prisregn

Lolland

Statsministeren fremhæver Lolland: - Det er helt og aldeles uretfærdigt

112

Tre betingede frakendelser: Kørte 100 km/t i 50-zone

Lokal nyt

Har du styr på din stemme? Tag vores kandidattest her

Lolland

Kæmpe nedtur efter afsløringer: Forlader alle poster

Lolland

Kommunen siger nej - men de nægter at give op: Har es i ærmet

Lolland

Ex-formand om svindel-anklager: Taget ud af kontekst

Guldborgsund

"Flere begyndte at græde," da de fik den nedslående besked

Sport

Mark O. Madsen scorer bestyrelsespost i lokal fodboldklub

Lolland

Trængsel før åbning: Kilometerlang parkeringskø

Lolland

Borgmester efter TSØ-uro: Vi bakker fortsat op

Udland

Trump-advokat: Se bort fra slibrige detaljer

Guldborgsund

Simon står helt alene: Går imod alle andre borgmestre

Erhverv

Virksomhed på vej til Nakskov: Forventer at ansætte 80-90 medarbejdere

112

22-årig sigtet for drabsforsøg efter knivstikkeri

Annonce
Annonce
Lolland

Efter svindel-anklager: Nu reagerer TSØ's nye formand

Guldborgsund

Falstring nomineret til nordisk musikpris

Indland

Datatilsynet med alvorlig kritik i sag om nedbrud af NemID

Lolland

Kommune: Fejl på udsendte ejendoms-skattebilletter

Lolland

Problemer med lokalbanen: Indsætter togbusser

Samfund

Fængsel på jagt efter særlige bøger

Guldborgsund

Rockerhistorie på Falster: Da rygmærkerne indtog den lille landsby