I forbindelse med byggeriet af Femern Bælt-tunnellen skal der også bygges et ekstra togspor til Vordingborg, og strækningen skal elektrificeres.
Der skal bygges et ekstra togspor over Lolland og Falster i forbindelse med byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen. Det oplyser Banedanmark i en pressemeddelelse.
Det ekstra spor skal strække sig hele vejen fra Vordingborg til Femern Bælt-forbindelsen - dog med undtagelse af Storstrømsbroen - og i forbindelse med byggeriet skal strækningen også elektrificeres hele vejen til Ringsted.
Det fremgår også af pressemeddelelsen, at udvidelsen udover at give plads til flere gods- og passagertog vil betyde, at togene de fleste steder får mulighed for at køre op til 160 eller måske endda 200 km/t.
- Det ekstra spor fra Vordingborg giver ikke kun plads til flere tog på Sydsjælland, Falster og Lolland. Det har også afgørende betydning for den hårdt belastede jernbanestrækning mellem Sjælland, Fyn og Jylland, fordi de gennemkørende godstog til Tyskland fremover kan benytte Sydbanen og den faste Femern Bælt forbindelse, siger Martin Munk Hansen, der er områdechef i Banedanmark, i pressemeddelelsen.
For at dæmpe de støjproblemer, som naboer til strækningen formentlig vil komme til at opleve, vil der blive opsat støjskærme over strækninger på samlet 18 kilometer, og cirka 1.900 huse skal have isoleret facaden.
Over 100 ejendomme står til at blive eksproprieret for at gøre plads til udvidelsen.
Projektet bliver sendt i offentlig høring i dag, og høringen varer frem til den 10. april. I den forbindelse vil der blive arrangeret en række borgermøder i Holeby, Nykøbing, Eskilstrup, Nørre Alslev, Næstved og Vordingborg.
Banedanmark arbejder ud fra to mulige grundløsninger, som hver især kan suppleres med flere alternativer og tilvalg. I begge grundløsninger indgår det, at hele strækningen fra Ringsted til et sted syd for Holeby skal elektrificeres, ligesom jernbanen over Lolland og Falster og til Vordingborg skal udvides med et ekstra spor.
Den ene grundløsning (1) indebærer, at sporene anlægges på en måde, så togene kan køre op til 160 km/t., mens grundløsning 2 opererer med, at flere kurver skal rettes ud, så togene kan køre op til 200 km/t.
Uanset hvilken løsning, der vælges, skal flere end 50 jernbanebroer på strækningen udvides eller fornyes. Samtidig lægges der op til, at overkørslen i Eskilstrup nedlægges.
Opførelsen af en helt ny station ved Holeby indgår ikke i nogen af grundløsningerne, men nævnes som en mulighed.
Udvidelsen vil betyde, at togturen fra Københav til Hamburg fremover vil kunne køres på godt tre timer mod i dag cirka fire en halv time.