Femern Bælt A/S kan nu finansiere projekteringen af projektet mellem Danmark og Tyskland.
EU-Kommissionen har givet grønt lys for modellen, som ikke er i konflikt med EU's regler om statsstøtte.
Projekteringen ventes at vare mindst tre år, da Femern Bælt A/S afgør, om projektet kan gennemføres økonomisk, teknisk og miljømæssigt. Desuden skal selskabet pege på en bro eller en sænketunnel som den bedste løsning.
Transportminister Lars Barfoed (C) glæder sig over ok fra EU-Kommissionen, som han af "formelle grunde" anmeldte finansieringen til. Det har skabt retlig afklaring for banker og finansinstitutter, som skal yde lån til Femern Bælt A/S.
- Kommissionen siger blandt andet i sin beslutning, at Femern-Bælt forbindelsen er et prioritetsprojekt og udgør et centralt led i færdiggørelsen af den nord-sydgående hovedfærdselsåre, som forbinder Centraleuropa med de nordiske lande, siger Lars Barfoed.
/ritzau/