Hos Niras i Nykøbing har vandløbsspecialist Jimmi Boss travlt med at lave vandløbsprotokol for 53 kilometer jernbaneudvidelse.
Når jernbanen over Lolland-Falster udvides med et ekstra spor for at give plads til den kommende Femern Bælt-trafik, betyder det, at der skal kunne løbe omkring 40 procent vand væk fra banelegemet.
Det fortæller vandløbsspecialist Jimmi Boss i rådgivningsvirksomheden Niras’ afdeling i Nykøbing.
Han er i øjeblikket for Banedanmark ved at lave en vandløbsprotokol, der nøje beskriver projektet med udvidelsen af jernbanen og de konsekvenser, det vil have for de vandløbssystemer, der skal optage vandet. Det er et omfattende arbejde, når der skal holdes styr på et 53 kilometer langt anlægsarbejde. I forvejen har feltmedarbejdere været ude på banestrækningen for at foretage en række nødvendige registreringer.
Der er undervejs fra Storstrømsbroen til nord for Rødby 86 udledningspunkter, hvor vandet fra banelegemet samles for at løbe videre i tilstødende vandløb. Protokollen fortæller blandt andet, fra hvor stort et areal vandet opsamles, og hvilket vandløb det løber til. Normalt skal der laves sagsbehandling for hvert enkelt vandløb, når der ændres på de bestående forhold: Vandløbsprotokollen bruges typisk ved større projekter til at skabe enighed mellem vandløbsmyndighed og bygherre om flere vandløb på en gang.