To år før forventet byggestart har tunnel-konsortiet overtaget tidligere E.ON- anlæg på havnen.
Der er fortsat et par år til forventet byggestart på tunnellen til Tyskland. Men Femern A/S har nu sikret sig en placering i Rødbyhavn med direkte adgang til den kommende, kæmpemæssige byggeplads.
Med virkning fra nytår har Femern A/S nemlig lejet sig ind på et område i den østligste del af havnen, hvor Scandlines driver færgeruten Rødby-Puttgarden.
Tidligere har energiselskabet E.ON anvendt området i forbindelse med anlægsarbejdet på havvindmølleparken Rødsand 2 syd for den lollandske kyst.
Det er fra den nye adresse, at Femern A/S skal føre tilsyn med anlægsprojektet.
- Tilsynsfolkene får kontorer direkte op ad byggepladsen og direkte adgang til kajpladser i færgehavnen, konstaterer Femern A/S i en kommentar til lejeaftalen.
- Selv om der er noget tid til tunnelbyggeriet går i gang, er det en god mulighed allerede nu at overtage ansvaret for området. Det skyldes til dels, at der er tale om en unik beliggenhed med eksisterende faciliteter, der kan genanvendes, for eksempel et kajanlæg for mindre fartøjer samt en kontorpavillon på land, tilføjer Femern A/S.