Lolland Kommunes administrative Femern Bælt-styregruppe laver strategioplæg. Opfordringen lyder, at politikerne skal gå efter at få en ny togstation og en særlov om hussalg til udlændinge.
Lolland Kommune skal sikre en ny togstation på den kommende Femern Bælt-jernbane.
Desuden skal politikerne arbejde for at få en særlov om salg af huse til udlændinge, lavere lokale energipriser til erhvervs-livet og en havn, hvor gods kan flyttes mellem lastbil, tog og skib.
Det er de fire strategier, som Lolland Kommunes administrative Femern Bælt-styregruppe mener har fundamental betydning for den strukturelle vækst og udvikling i kommunen.
Efter et fem timer langt seminar forleden, har styregruppen med kommunaldirektør Thomas Knudsen, direktør Stig Rømer Winther, Femern Belt Development, og med konsulentbistand fra Oxford Research, lavet et stykke papir, som nu lander på politikernes bord:
Opgaven har været at finde ud af, hvad det kan betale sig for kommunen at gå efter i tilknytning til bygningen af den faste forbindelse.
Foruden de fire vigtigste strategier har embedsmændene også peget på fire andre områder af lidt mindre betydning for væksten. Det er iværksættere og tiltrækning af virksomheder, kulturelle flagskibe, tiltrækning af videninstitutioner og tiltrækning af statslige arbejdspladser.
En af de strategier, styregruppen har højt placeret på listen, er en lollandsk særlov, der i perioden 2018-2023 tillader salg af ejendom til udlændinge:
- Det har en klar relevans i forhold til Femern Bælt-forbindelsen, idet åbningen af den faste forbindelse knyttes til åbningen for salg af ejendomme til interesserede udlændinge, hvoraf mange vil være tyskere, hedder det i “Oxford-notatet”.
Det kommer nu på bordet, når kommunens økonomiudvalg torsdag skal se på, hvordan man bedst varetager Lollands interesser i forbindelse med Femern Bælt-projektet.