Danmark vil blive en trafikal flaskehals, mener vores nordiske naboer og ønsker sig derfor en tunnel direkte mellem Sverige og Tyskland.
En 97 km lang tunnel til både bil og togtrafik mellem Skåne og Nordtyskland står højt på ønskesedlen hos både svenskere og nordmænd. Ikke mindst den danske modstand mod en tunnel mellem Danmark og Sverige imellem byerne Helsingør og Helsingborg har fået Sverige og Norge til at fokusere på en anden løsning for trafik mod kontinentet, skriver ingenioeren.dk
Ifølge ingenioeren.dk skulle det spektakulære og dyre projekt kunne lade sige gøre med støtte fra Norges mange oliemilliarder. Norge er klar til inden for de næste år at vedtage byggeriet af en højhastighedstogbane, som er en forudsætning for tunnelbyggeriet.
Trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet siger til ingenioeren.dk, at svenskerne opfatter vores den danske transportministers modstand mod tunnelbyggeri mellem Helsingør og Helsingborg og en dansk plan om den såkaldte Ring 5, som er en trafikkorridor fra Helsingør vest om København til Køge, som et udtryk for, at vi ikke vil have deres trafik, siger han til ingenioeren.dk.
Han vender dog tommelfingeren ned over for planen om en tunnel mellem Sverige og Tyskland. Han mener, ideen er useriøs.
- 97 kilometer er en rigtig lang tunnel at bygge i en dårlig undergrund med blødt ler. Selvfølgelig kan det gøres. Det er kun et spørgsmål om penge. Men mon ikke selv de rige nordmænd finder et andet sted at investere deres penge end i et projekt, der ikke engang befinder sig i Norge, slutter trafikforskeren.