Transportminister Henrik Damm Kristensen (S) har endnu ikke ønsket at udtale sig om muligheden for at bygge en ny jernbaneforbindelse over Storstrømmen.
Om en månedstid får transportminister Henrik Damm Kristensen (S) mulighed for at se hvor selve Femerntunnellen skal komme i land ved Rødbyhavn. Det sker når Femen Bælt Forum holder møde den anden december.
- På et møde i ministeriet mandag, gav han endeligt tilsagn om at deltage. Han vil nemlig gerne have mulighed for en god drøftelse med rådets medlemmer, som består af samtlige borgmestre og kommunaldirektører på Lolland-Falster og Syd- og Midtsjælland samt repræsentanter for Region Sjælland og for arbejdsmarkedets parter, LO og DI, siger Svend Erik Hovmand, formand for Femern Belt Development.
De lokale borgmestre har allerede tilkendegivet, at de ønsker en ny bro i stedet for den gamle Storstrømsbro, som i øjeblikket er lukket for togtrafik, på grund af alvorlige revner i konstruktionen.
- Det er da klart, at jeg helst så, at tunnelmaskinerne startede med at grave en ny togtunnel under Storstrømmen inden de går i gang med selve Femern-tunnelen, siger Svend Erik Hovmand.
- Når man bygger et projekt til omkring 40 milliarder, så skal man være sikker på, at Storstrømsbroen kan holde, siger Svend Erik Hovmand.
Dog vil formanden ikke stille det som et krav overfor Transportministeren.
- Jeg har fuld tillid til at de undersøgelser der i øjeblikket er i gang, vil vise om Storstrømsbroen kan holde som en del af Femernforbindelsen, siger han.
Ministeren vil inden mødet besigtige diget ved Rødbyhavn, hvor tunnelen kommer i land, sammen med repræsentanter for Femern A/S og Femern Belt Development.