I eftermiddag bliver beslutningen taget om vi i fremtiden skal køre over eller under vandet til Tyskland via en Femernforbindelse.
Forligskredsen bag beslutningen om at bygge en Femern Bælt-forbindelse samles i eftermiddag for at bekræfte overfor hinanden, og overfor transportminister Hans Christian Schmidt, at en sænketunnel er den foretrukne løsning.
Den trafikpolitiske ordfører for de radikale, Johannes Poulsen, opsumerer forud for mødet tunnelens fordele frem for en bro.
- Der er ingen tvivl om, at det er den bedste løsning, når det gælder sikkerhed, miljø og beskæftigelse.
Bygherren, Femern A/S, der skal stå for projektet, har anbefalet en tunnel, som det mest miljørigtige og den mindst risikable løsning.
Samtidig vil en stor del af elementerne til en tunnel skulle produceres i nærområdet, hvorimod store dele af stålkonstruktionerne til en bro af økonomiske årsager vil blive produceret i fjernøsten, for eksempel Kina.
- Jeg har selvfølgelig lyttet til eksperternes vurdering, og arbejdspladserne vægter tungt, når beslutningen skal træffes, sagde Hans Christian Schmidt for nylig til Ritzau.