Storstrømsbroen blev kaldt en sund konstruktion, da Danmark indgik traktaten om forbindelsen med tyskerne.
Inden Danmark indgik traktaten om Femern Bælt-forbindelsen med tyskerne, oplyste Banedanmark, at “Storstrømsbroen var en sund konstruktion”. Det fremgår af et svar, som transportminister Henrik Dam Kristensen har givet på et spørgsmål fra Liberal Alliances Leif Mikkelsen.
- Det har undret mig meget, at man først nu har fundet fejlene. Det tyder på, at rapporterne om broens sundhedstilstand ikke har været grundige nok, siger Leif Mikkelsen.
Samtidig viser det sig nu, at broen slet ikke har den stabilitet, der skal til for at lade Femern Bælt-forbindelsens godtog køre over. Af et notat fra Banedanmark fremgår det, at broen ikke lever op til “de nu gældende krav til optagelse af bremsekræfterne, og at jernbanebroens bæreevne og udmattelsesstyrke - og specielt samlingen mellem broens forskellige fag - ikke er tilstrækkelig”.