Det er overdrevet og panikagtigt, når der hver sommer advares mod somaliske pirater i større sværme på op til 10-20 småbåde ud for Afrikas Horn.
I mange tilfælde er der tale om fiskerbåde og smuglere, påpeger en dansk piratekspert.
Meldingerne om piraterne kommer fra handelsskibe, flådefartøjer og sidste år især også fra sikkerhedsfirmaer, der tilbyder rederierne bevæbnede vagter.
Og de har ofte svært ved at kende forskel på pirater, smuglere og fiskere, siger ledende analytiker i det danske sikkerhedsfirma Risk Intelligence, Nis Leerskov Mathiesen.
- Vi har overvåget disse panikagtige rapporter siden 2008, og har aldrig fundet tegn på, at der er sværme af pirater, som det rapporteres. Er der pirater har vi aldrig set noget bevis for, at de har angrebet i mere end op til fire småbåde, siger Nis Leerskov Mathiesen.
De småbåde, som både pirater, smuglere og fiskere sejler i ligner hinanden, og der kan være både våben og grej om bord hos fiskere og smuglere, der gør, at de bliver forvekslet med pirater.
- Ved første øjekast kan man tage fejl, fordi der er fælles træk ved disse småbåde, og det stiller øgede krav til blandt andet de bevæbnede vagter, de er om bord på handelsskibene, siger Nis Leerskov Mathiesen.
Rapporterne om de mange småbåde, der ifølge analytikeren fejlagtigt bliver observeret som somaliske pirater, kommer hvert år, når monsunen sætter ind med kraftige vinde fra sydvest og småskibene klumper sig sammen i læ for monsunen.
- Der er også pirater i blandt dem, det skal man ikke undervurdere. Men det er ikke de store sværme, som der er rapporteret, siger Nis Leerskov Mathiesen.
Risk Intelligence er et internationalt sikkerhedsfirma, der har specialiseret sig i efterretninger.
Dermed nedtoner han også frygten for, at piraterne har ændret strategi og vil angribe i større flokke, efter at handelsskibene i stor stil har fået bevæbnede vagter om bord.
De somaliske pirater, der har skabt sig en milliardindustri ved at kapre skibe for at få løsesummer udbetalt, har hidtil været dygtige til at tilpasse sig.
Tilstedeværelsen af den internationale flådestyrke i piratfarvandet og bevæbnede vagter har dog stækket piraterne, der siden midten af 2011 har haft ringe succes med at kapre skibe.
/ritzau/