Under automessen Biler i Bella i København i 1987 var den billigste bil en skrabet sovjetisk Lada til 79.000 kroner. I dag kan man for under 70.000 kroner få en Ford Ka med servostyring, gardinairbags og elektronisk stabilitetsprogram.
Prisen på markedets billigste nye bil er dermed mere end halveret. I nutidige kroner ville Lada'en fra 1987 nemlig koste 140.000 - over det dobbelte af Forden, skriver Politiken.
De billigere biler er hovedårsagen til, at vi køber nye biler som aldrig før, mener branchen.
- Førstegangskøbere har fået det markant lettere, fordi de billigste fabriksnye biler nu koster det samme som i midtfirserne - før man korrigerer for inflation, siger chefkonsulent Tejs Laustsen Jensen, Danske Bilimportører, til Politiken.
Så godt går bilsalget, at det tegner til for tredje år i træk at slå alle rekorder. Alene sidste år rullede 170.000 nye biler ud på de danske veje. Og det er paradoksalt.
Normalt falder bilsalget nemlig, når den økonomiske vækst halter som nu. Det ses i resten af Europa, der styrer mod det dårligste bilsalg i 30 år, selv om priserne på biler dykker præcis som i Danmark.
Umiddelbart kan prisfaldene derfor ikke alene forklare udviklingen. Den danske afgift på biler bidrager også. Dens andel af prisen stiger til 180 procent, for hver en krone som bilen koster mere end 162.000 kr. alt i alt.
Men på biler op til 162.000, udgør afgiften 105 procent, skriver Politiken.
/ritzau/