Den mildest talt uheldige sag med DSB's brug af pr-bureauet Waterfront skal ikke skade hele branchen. Det mener Henriette Søltoft, der er branchedirektør i DI.
- Jeg synes ikke, man kan udlede, at det er hele branchen, der har et problem. For der er ikke noget odiøst i at lave lobbyvirksomhed, siger hun om sagen.
- I alle typer af brancher komme der undertiden nogle uheldige sager - men det skal helst ikke have den konsekvens, at man råber bål og brand i en hel branche, siger DI-direktøren.
Waterfronts direktør, Lars Poulsen, sagde torsdag, at sagen har givet pr-bureauet et dårligt ry. Og det skal der laves om på.
- Der skal ikke sidde nogen og tænke, at de risikerer at blive eksponeret ligeså voldsomt som i denne sag, hvis de køber rådgivning i kommunikationsbranchen. Sådan et ry skal branchen ikke have, sagde Lars Poulsen til Ritzau.
Henriette Søltoft mener, at det vil være "rigtig kedeligt, hvis sagen smitter af på hele branchen". Derfor er det nu på tide, at almindelige danskere får indblik i, at lobbyisme ofte er en del af beslutningsprocessen på Christiansborg,
- Men jeg tror, det er et langt, sejt træk. Man skal være åbne omkring, hvad er det, der foregår, og hvorfor bruger man egentlig lobbyvirksomheder og interesseorganisationer, siger hun.
- Det er ikke nogen nem folkelig sag - men med diverse serier på tv er der måske en lidt større interesse for det her.
Skandalen om DSB's brug af Waterfront begyndte i januar, da DR fortalte, hvordan DSB har betalt pr-bureauet Waterfront for at holde freelancejournalisten Lars Abild beskæftiget, så han ikke kunne skrive kritisk om DSB.
Waterfront-skandalen kostede onsdag den tidligere DSB-underdirektør Peder Nedergaard Nielsen jobbet.
/ritzau/