Finanskrisen har efterladt de danske bankkunder med en større mistillid til de danske banker - også til Danske Bank. Det skal der rettes op på, fastslår bankens topchef Eivind Kolding.
- Det er essentielt for Danske Bank, at der er tillid omkring vores virksomhed. Vi må desværre konstatere, at vi har mistet tillid, siger Eivind Kolding.
- Kunder er blevet skuffede, og vi har tab, vi ikke kan forklare, siger han i forbindelse med præsentationen af bankens nye strategi.
Udgangspunktet for den nye strategi er, at verden ser anderledes ud end før finanskrisen.
Bankerne er blevet upopulære, og kunderne er blevet langt mere kritiske, når de sidder over for rådgiveren i banken. Og det stiller nye krav.
- Forholdene før finanskrisen kommer ikke tilbage. De glade dage fra før 2008 kommer vi ikke til at genopleve. Den nye strategi skal være et svar på den nye normal, siger Eivind Kolding.
Ifølge Eivind Kolding er hovedformålet med den nye strategi at genoprette tilliden til Danske Bank.
- Det er missionen for vores strategi. Alle de nye tiltag sigter mod at genoprette tilliden, siger han.
Banken vil blandt andet forbedre rådgivningen af kunderne og samtidig få flere til udelukkende at bruge bankens digitale løsninger. Men ikke mindst skal banken tjene penge.
- Vi kan kun genoprette tilliden, hvis vi har en fornuftig indtjening, siger Eivind Kolding.
- Der er kommet den opfattelse, at det er forkert, at bankerne tjener penge. Det er forkert, siger Eivind Kolding, som mener, at en sund og velpolstret banksektor er en nødvendig forudsætning for at samfundet fungerer.
Bag startegien ligger samtidig en erkendelse af, at så længe tilliden til bankerne er i bund, så bliver det både dyrere og mere besværligt at drive bankforretning.
- Vi arbejder nu i en normal, hvor der ikke er tillid til bankerne. Så sker der det, at der kommer regulering fra offentlig side, og staten sætter nye grænser for, hvad det vil sige at drive bankvirksomhed, siger Eivind Kolding.
- Vi er enige i, at der kan være brug for fornuftig regulering, men vi er imod detailregulering. Men det er de vilkår, vi arbejder under, og det tager vi med i vores strategi, siger han.
- Vi løser fortsat en vigtig samfundsopgave, og jeg er stolt af at være bankmand i dag. Også selv om jeg ikke altid har været lige stolt af den måde, vi har forvaltet det ansvar på, siger Eivind Kolding.
/ritzau/