Annonce
Forside

Femern fastholder sænketunnel trods tysk miljøkritik

Selv om en tysk miljøvurdering fastslår, at en boretunnel under Femern Bælt vil gå mindst ud over dyr og planter på havbunden, har selskabet bag Femernforbindelsen valgt at holde fast i en billigere løsning med en sænketunnel.

Omfattende miljøundersøgelser har nemlig vist, at ingen løsninger vil have så alvorlige miljømæssige konsekvenser, at de ikke kan godkendes i Danmark eller i Tyskland, oplyser teknisk direktør i Femern A/S, Steen Lykke, i en pressemeddelelse.

- Miljøkonsekvenserne af sænketunnelen på det marine miljø er begrænset til anlægsfasen. Efter at byggeriet er afsluttet, vil det marine miljø ikke længere være påvirket og vil komme sig over de midlertidige virkninger, siger Steen Lykke.

Den tyske miljøvurdering, som er bestilt af Femern A/S, blev torsdag fremlagt på et møde i den tyske by Oldenburg.

Hos Slesvig-Holstens Naturfredningsforening hæfter man sig ved, at havbunden ifølge miljørapporten vil blive hvirvlet op ved en sænketunnel. Samtidig bliver alger og søgræs dækket under byggeriet.

- Så det er klart, at vi entydigt foretrækker en boretunnel, fordi denne ikke påfører havmiljøet økologiske skader, siger foreningens formand, Volkher Looft, til radiostationen NDR Welle Nord.

Han tror, at Femern A/S udelukkende holder fast i sænketunnelen af økonomiske årsager, da den ifølge selskabet ventes at være knap 9,7 milliarder kroner billigere end en boretunnel. Men det afviser Femernselskabet.

- Det er ikke kun økonomiske hensyn. Vi ved, at vi kan bygge en sænketunnel sikkert. Hvis vi skulle bygge en boretunnel, så ville det være på kanten af, hvad der er teknisk muligt, siger kommunikationschef Ajs Dam til Ritzau.

Den danske VVM-undersøgelse om miljøkonsekvenserne ved byggeriet kom i juni og er frem til 20. september sendt i offentlig høring.

I 2010 kom det frem, at Femernforbindelsen kommer til at koste betydeligt mere end de 33 milliarder kroner, der oprindeligt var estimatet. Prisen ventes i stedet for at blive på omkring 40,7 milliarder kroner.

Tidsplanen er forsinket med tre år, og Femernforbindelsen ventes klar i 2021. Det første spadestik skal tages i 2015.

/ritzau/

Annonce
Sport

Mads Pedersen på podiet i Nysted

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

Annonce
Annonce
Sport

Mads Pedersen på podiet i Nysted

112

Mand afgået ved døden efter alvorlig ulykke

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

Guldborgsund

En af de helt tunge attraktioner kommer til Gedser

112

Mænd kørte væk fra brand: - Klart vores mistanke, at den er påsat

112

Alvorligt færdselsuheld spærrede landevej

Guldborgsund

Claus Meyer lykkelig: Slår dørene op i "sin elskede by"

Sport

Sådan! Lollandsk OL-håb vinder EM-guld

Lolland

Kæmper for at få uddannelser til Nakskov

112

31-årig mand stikker læge på psykiatrisk afdeling med en kniv

112

Uheld på Sydmotorvejen: Person kørt på sygehuset

Fejø

Klimaaktivisterne tøver ikke længere: Vigtige retningslinjer

Guldborgsund

Danmarks dyreste lokum? Lokal toiletbygning vurderet til flere millioner

Sport

Øv! Lokalt OL-håb misser EM-guld

Indland

Borgere får sendt nye beredskabsråd som digital post

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Formand går af: "Det sandede til i selvfedme og uforsonlighed"

Sport

Vil spolere oprykningsfesten i Esbjerg

Lokal nyt

Forsvarsminister: Danskerne skal kunne klare sig selv i tre dage i krisesituation

Lolland

Stor cykelfest i byen: Lukker flere veje lørdag

Sport

NFC smidt på sommerferie med våd klud i ansigtet

Sport

Tyskland med storsejr i EM-åbning

Vejret

Åh nej: Masser af regn på vej - frygter skybrud på Sydhavsøerne